پیگیری حقوقی – سیاسی نقش امریکا و انگلیس در کودتای ۲۸ مرداد، قانون لازم‌الاجرا شد + اسامی ۸ عضو پیگری‌کننده

اردیبهشت ۱۴۰۳

شورای نگهبان طرح پیگیری حقوقی-سیاسی نقش و دخالت آمریکا و انگلیس در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ علیه دولت ملی ایران را مغایر با موازین شرع و قانون اساسی ندانست.

به گزارش حوزه پارلمانی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی شورای‌نگهبان، طرح دوفوریتی پیگیری حقوقی – سیاسی نقش و دخالت آمریکا و انگلیس در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ علیه دولت ملی ایران مصوب جلسه مورخ دهم شهریور ماه یکهزار و سیصد و نود و دو مجلس شورای اسلامی در شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

این در حالی است نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه ۱۰ شهریورماه مواد طرح  پیگیری حقوقی – سیاسی نقش و دخالت آمریکا و انگلیس در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ علیه دولت ملی ایران را تصویب کردند.  
 
براساس ماده یک این طرح با توجه به افشا و اعلام اسناد رسمی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا مبنی بر دخالت دولت‌های آمریکا و انگلیس در طراحی و اجرای کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ علیه ایران و نقض حاکمیت ملی و ورود خسارت سنگین مادی و معنوی به کشور دولت جمهوری اسلامی ایران کارگروهی را به منظور برآورد خسارات مادی و معنوی وارده به ملت ایران فورا تشکیل دهد و هر سه ماه یکبار گزارش اقدامات این کارگروه را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.  
 
اعضای کارگروه جبران خسارات کودتای ۲۸ مرداد عبارتند از:

۱-وزیر امور خارجه رئیس گروه
۲-دادستان کل کشور
۳-وزیر اطلاعات
۴-نماینده تام‌الاختیار فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
۵-وزیر امور اقتصادی و دارایی
۶-رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس  
۷-رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس  
۸-رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس  
 
تبصره-این کارگروه موظف است راهکارهای پیگیری خسارت مادی و معنوی را به مجلس ارائه دهد.  
 
این ماده با ۱۴۴ رای موافق، ۴ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۱۲ نماینده حاضر به تصویب رسید.  
 
همچنین براساس ماده ۲ این طرح دولت موظف است پس از برآورد خسارات نسبت به پیگیری و احقاق حقوق ملت ایران از طریق مجامع و نهادهای ذیربط داخلی و بین‌المللی اقدام کند.  
 
این ماده نیز با ۱۵۳ رای موافق، ۳ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع به تصویب نمایندگان رسید.  
 
اضافه می‌شود دو فوریت این طرح در جلسه علنی مورخ ۵ شهریور تصویب و در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.  
انتهای پیام/ 

طرح دوفوریتی پیگیری حقوقی-سیاسی نقش و دخالت آمریکا و انگلیس در کودتای ۲۸ مرداد – See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920614000554#sthash.nIGR9lOc.dpufبه گزارش حوزه پارلمانی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی شورای‌نگهبان، طرح دوفوریتی پیگیری حقوقی – سیاسی نقش و دخالت آمریکا و انگلیس در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ علیه دولت ملی ایران مصوب جلسه مورخ دهم شهریور ماه یکهزار و سیصد و نود و دو مجلس شورای اسلامی در شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

طرح دوفوریتی پیگیری حقوقی-سیاسی نقش و دخالت آمریکا و انگلیس در کودتای ۲۸ مرداد – See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920614000554#sthash.nIGR9lOc.dpuf


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.