پیشتازی صنایع ایران نسبت به کشورهای منطقه

‘سیروان محمد محمود’ روزچهارشنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه نزدیکی فرهنگی و دینی دو منطقه ، اقلیم کردستان را به توسعه روابط با ایران مصمم تر می کند، افزود: ما خواهان حضور فعال تر سرمایه گذاران و تاجران ایرانی در اقلیم کردستان هستیم.

وی درباره نحوه همکاری اتاق سلیمانیه با بازرگانان ایرانی توضیح داد:با اکثر استان های ایران به ویژه کردستان، کرمانشاه،مازندران و اصفهان پروتکل همکاری به امضا رسانده ایم که تاثیر بالایی در افزایش سطح مبادلات در مرزهای رسمی باشماق و پرویزخان داشته است .

محمد محمود،برگزاری نمایشگاه های کالای ایرانی در اقلیم کردستان را یکی از راه های گسترش روابط برشمرد و گفت: اما آن گونه که انتظار می رود ، ایران فعال نیست .

وی افزود: همه ساله تاجران و سرمایه گذاران بسیاری از کشورها از جمله ترکیه نمایشگاه های مختلفی در کردستان عراق برگزار می کنند که باید حضور ایران پر رنگ تر شود .

رییس اتاق بازرگانی و صنایع سلیمانیه می گوید: ایران در زمان حاضر مرکز بازرگانی کوچکی را در سلیمانه راه اندازی کرده و گهگاه شاهد برگزاری برخی نمایشگاه ها هستیم که به نظر می رسد این مرکز و این گونه نمایشگاه ها در شان عظمت جمهوری اسلامی ایران نیست .

وی افزایش تعداد نمایشگاه ها ، ارتقا سطح کیفی و افزایش حجم کالاهای عرضه شده ایرانی در سلیمانیه را خواستار شد .

محمد محمود در ادامه این گفت وگو به جایگاه ویژه کرمانشاه در نزد اقلیم کردستان عراق اشاره کرد و گفت : مرز و بازارچه پرویزخان سبب شده تا کرمانشاه نقشی ویژه ای در مبادلات بازرگانی ایران و اقلیم کردستان داشته باشد.

وی ادامه داد : همچنین تشابهات فرهنگی و زبانی مردم کرمانشاه و اقلیم کردستان باعث شده تا مبادلات میان کرمانشاه و اقلیم از جهاتی متمایز باشد و مراودات با این استان نسبت به سایر استان های ایران از سهولت بیشتری برخوردار است .

محمد محمود با بیان این جمله که برادری ما و کرمانشاه از قدمت بالایی برخوردار است ، عنوان کرد : ارتباط ما با این استان به گذشته های دور برمی گردد، زیرا مردم کرمانشاه نیز کرد هستند و ما زبان همدیگر را به خوبی می فهمیم.

وی افزود: این نزدیکی پس از سال ۱۹۹۱ شکل دیگری به خود گرفته است، دو مانعی که پیشتر ما را با مشکل مواجه می کرد یعنی صدام حسین از یک طرف و همه دنیا از طرف دیگر ، همه برداشته شد.از آن زمان ایران درهای خود را به روی ما باز کرده است و ما با ایران ارتباطات اقتصادی و بازرگانی داریم.

اقتصام **۱۶۰۱**۱۳۱۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۵۰۴۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.