چالش های فراروی فرانسوا اولاند + نمودار

فرانسوا اولاند در حالی سکان فرانسه را از سارکوزی تحویل می گیرد که این کشور با کاهش رشد اقتصادی در اروپایی بحران زده روبروست. اولاند می داند که با فشارهای زیادی از سوی افکار عمومی روبرو خواهد بود؛ چرا که وعدۀ بهبود وضعیت بحرانی موجود را به مردم داده است. اولاند در وهلۀ اول باید با مرکل، صدراعظم آلمان وارد گفتگو شود؛ آلمان اقتصاد اول اروپاست که می تواند تأثیر مهمی بر اقتصاد فرانسه، دومین قدرت اقتصادی اروپایی داشته باشد.
اولاند در حالی سکان دولت را در دست می گیرد که فرانسه با کسر بودجه ای معادل ۱۰۰ میلیارد یورو روبروست که بر روی دولت و حسابهای اجتماعی سنگینی می کند. اولاند قول داده است که این رقم ۵،۲ درصدی را تا سال ۲۰۲۴ متناسب با تعهدات مالی فرانسه، افزایش مالیات و کاهش هزینه های عمومی به ۳% تولید ناخالص داخلی کاهش دهد.  از سویی آمار بیکاری، ماهیانه رقمی صعودی را نشان می دهد که در نوع خود بی سابقه بوده است.


تعداد بیکاران برای یازدهمین ماه متوالی افزایش داشته و گویای آنست که از مرز ۲۰۰ هزار نفر فراتر رفته است. رییس جمهور قول داده است که برای احیای اقتصاد کشور و تدوین بودجۀ جدید در ابتدا با سندیکا و صاحبان سرمایه وارد مذاکره شود. رییس جمهور جدید قول داده است که تولید ناخالص داخلی از ۰٫۵% سال جاری به ۱،۷% در سال ۲۰۲۴ و ۲% در سال ۲۰۲۴ افزایش یابد که به اعتقاد برخی از کارشناسان اقتصادی این رقم بسیار خوشبینانه بوده است.

 
گفته می شود با ورود ۳۰ میلیارد یورو مالیات های جدید، کسر بودجۀ کشور تا حدی جبران خواهد شد. اولاند مالیات بر ارزش افزوده که توسط سارکوزی ایجاد شد را حذف خواهد کرد. او برای مقابله با بیکاری رو به صعودی که از سال ۱۹۹۹ در فرانسه بی سابقه بوده، میزان استخدام ها را افزایش خواهد داشت و حمایت بیشتری از شرکتها و صنایع کوچک به عمل خواهد آورد. این در حالی است که موسسه انسی و بانک فرانسه برای سه ماهۀ اول سال جاری رشد صفر درصدی را اعلام کرده بودند. فارغ از همۀ توانایی ها و ناتوانی هایی اولاند در جهت تحقق وعده هایش، واقعیت اینست که وضعیت فرانسه تا حد زیادی نیز به وضعیت کشورهای همسایه اش از جمله ایتالیا و اسپانیا وابسته است.
از همه مهمتر اینکه آیندۀ اروپا تا حد زیادی به آیندۀ رابطۀ اولاند و مرکل بستگی دارد. این نگرانی در میان رهبران اروپایی وجود دارد که اولاند سازگاری کمتری با توافقات رهبران راستی اروپا داشته باشد. از این رو بازارهای جهانی با شک و تردید به اولاند و برنامه های آینده او می نگرند.

ترجمه: زهرا خدایی

۴۹ ۲۶۳

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.