چرا جوانان به مصرف مواد روی می آورند

۲۶اردیبهشت،
ممتاز نیوز: جوانان به دلایل متفاوت به مصرف مواد می پردازند. آثار مصرف مواد حداقل به سه عامل بستگی دارد : فرد مصرف کننده، ماده مصرفی و محیط ( شرایط و بافتی که مواد در آن مصرف می گردد).

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پیشگیری نوین،‌ در واقع به این وضعیت، الگوی بهداشت عمومی می گویند که در آن در مورد تعامل میان فرد، مواد و محیط و همچنین چگونگی تأثیر آن در مصرف مواد بحث می گردد.

۱٫ فرد:

دانش و نگرش اشخاص دربارهٔ مواد و آثار آن می تواند بر مصرف فرد تأثیر گذارد. مهارت های مقابله ای[۱] کنونی فرد در رویارویی با مشکلات زندگی و نیز فشار همسالان می تواند بر تصمیم وی مبنی بر مصرف مواد تأثیر گذارد (توجه داشته باشید که در سطور فوق می توان به جای کلمه « فرد » از « همسالان » یا « گروه » نیز استفاده کرد).

 ۲٫ماده مصرفی:

وجود یک ماده برای مصرف مهم ترین عامل خطر است. ترکیب و خاصیت ماده می تواند بر تداوم مصرف ماده تأثیر گذارد. برای مثال میزان اتانول موجود در مشروبات الکلی و قیمت آنها بر اینکه یک نوجوان آن را مصرف کند یا نکند، تأثیر مستقیمی دارد.

۳٫محیط (بافت) :

عوامل محیطی متعددی بر مصرف ماده تأثیر می گذارند. بعضی از آنها عبارتند از: وجود هنجارهای فرهنگی، نگرش عموم و به ویژه همسالان به مواد، رفتار والدین، همسالان و الگوهای نقش[۲]، نحوه تنظیم و اعمال قوانین و سیاست هایی که دسترسی به مواد را محدود می کنند و در نهایت امکانات موجود برای رشد فردی و امرار معاش (گذران زندگی).

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.