چرا قندیل به نخست وزیری مصر انتخاب شد؟/ پیام مرسی به رژیم صهیونیستی

خبرگزاری آریا-محمد مرسی، هشام قندیل را به عنوان نخست وزیر جدید مصر مامور تشکیل کابینه این کشور کرد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، وی در اولین اظهار نظر خود در مقام نخست وزیر تاکید کرد، دولت جدید مصر شایسته سالارخواهد بود و در انتخاب وزرا ،لیاقت و کاردانی حرف اول را می زند .
“هشام قندیل”نخست وزیرجدید مصر پس از انتصاب به سمت نخست وزیری مصر در سخنانی گفت، دولت جدید مصر دولت تکنوکرات‌ها خواهد بود و توانمندی و کارایی معیار اصلی انتخاب وزرای کابینه است که با رایزنی با محمدمرسی رئیس جمهوری مصر صورت می‌گیرد.
وی که در کنفرانس خبری شرکت کرده بود ، افزود تمام تلاش خود را برای سربلندی و سرافرازی مصر انجام خواهد داد و در این راه باید اختلافات را به کناری نهاد و در راه پیشرفت کشور تلاش کرد.
یاسر علی در سخنانی پس از معرفی “هشام قندیل”به عنوان نخست ‌وزیر جدید مصر تاکید کرد که در دولت آینده مصر همه نیروهای ملی مشارکت خواهند داشت.
وی گفت که انتخاب اعضای کابینه در اختیار نخست وزیرجدید این کشور است و قندیل با رایزنی با محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر اعضای کابینه خود را انتخاب خواهد کرد.این سخنان به مثابه دراز کردن دست یاری هشام قندیل به سوی گروههای سیاسی برای بنا نهادن دولتی با مشارکت تمام جریانهای سیاسی ، تلقی شده است .
قندیل از دانشگاه قاهره مدرک تحصیلی مهندسی آبیاری و زهکشی و از دانشگاه نورت کارولینای آمریکا مدرک دکترا دریافت کرده است.
هشام قندیل، سال گذشته در پی سرنگونگی رژیم حسنی مبارک، رئیس جمهور مخلوع مصر به عنوان وزیر آب‌خیزداری و منابع آبی این کشور منصوب شد.
قندیل همچنین رئیس بخش نیل در بانک توسعه آفریقا بود.
وی از زمانی که به عنوان وزیر آب‌خیزداری منصوب شد، همواره با شورای عالی نیروهای مسلح مصر اختلاف دارد.
قندیل در خارج از مصر چهره شناخته شده ای نیست.
قندیل اولین نخست وزیر مصر است که کمتر از شصت سال سن دارد.
 در خصوص مشی سیاسی وی هنوز هیچ سخنی به میان نیامده است . برخی وی را مستقل و پاره ای احزاب نیز قندیل را شخصیتی دارای تمایلات اسلامی می دانند .
درهر صورت آنچه بارز است آنکه مرسی ترجیح داده شخصیتی را برای نخست وزیری مصر انتخاب کند که چندان شناخته شده نیست. همین موضوع با واکنشهایی در داخل مصر روبرو شده است.

برخی گروههای سیاسی مصری نظیرحزب الدستور و جنبش ششم آوریل اعلام کرده اند از انتخاب هشام قندیل بعنوان نخست وزیر غافلگیر شده اند . حزب الغد نیز انتخاب قندیل را ، انتخاب خوبی ندانسته است. این دسته از گروههای سیاسی با توجه به آنکه هشام قندیل سابقه سیاسی و یا انقلابی ندارد ، آن را یک نقطه ضعف برای وی می دانند و معتقدند در شرایطی که شخصیتهای ملی و حتی مطرحی همچون البرادعی و حازم الببلاوی و محمد العریان وجود داشت ، انتخاب هشام قندیل ، نابجا بوده است .
در اولین واکنش به این انتخاب “عصام العریان”، نایب رئیس حزب آزادی و عدالت شاخه سیاسی جماعت اخوان المسلمین نیز انتخاب قندیل برای پست نخست‌وزیری مصر توسط مرسی را غافلگیر کننده خواند.
“محمد حبیب”، نایب رئیس سابق رهبر جماعت اخوان المسلمین در این ارتباط خواستار تامل تا اعلام ساختار کابینه توسط قندیل و اعلام خط مشی و سیاست‌گذاری‌های آن شد .
“هشام دراج”نماینده موسسان حزب الدستور و از رهبران جمعیت ملی مصر برای تغییر با ابراز ناامیدی از انتخاب هشام قندیل خطاب به اخوان المسلمین گفت که دیگر آنها را باور ندارد و آنها به وعده‌های خود عمل نکردند.
اما “جرج اسحاق”، فعال سیاسی مصری گفت که قندیل دارای شخصیتی مبهم است و نماینده جریان اسلامگراست که رئیس جمهوری مصر نیز به آن منتسب است.
وی افزود قندیل تاکنون در عرصه سیاست حضور نداشته و در انقلاب نیز مشارکت نداشته است و عملکرد وی به عنوان وزیر منابع آبی آنچنان قابل توجه و چشمگیر نیست و در طول فعالیت خود در این وزارتخانه پیشرفت چندانی در قضیه بحران آب در مصر مشاهده نشده است.
“ایمن نور”، رئیس حزب غد الثوره این انتخاب را بسیار غافلگیرکننده و غیر منتظره و بازگشت به زمان تکنوکرات‌ها خواند و تاکید کرد که قندیل نمی‌تواند انتخاب درست بوده باشد.
وی با اشاره به عملکرد ارزشمند قندیل در وزارت منابع آبی مصر بهتر آن دید که قندیل در همان پست به کار خود ادامه می‌داد.
اما در کنار این دیدگاه ، برخی گروههای سیاسی بر این باورند مصر جدید نیاز به افرادی دارد که اولاً هیچ حساسیتی در جامعه نسبت به آنها وجود نداشته باشد و ثانیاً صرفاً توانایی کار ، داشته باشند.
با این همه پاره ای محافل سیاسی بر این باورند ، از آنجا که مصر دارای اقتصادی نابسامان است و در زمینه مسائل مربوط به استفاده از آب رود نیل به عنوان شریان حیاتی این کشور،سالهاست که باچند کشور افریقایی استفاده کننده ازآب نیل اختلاف دارد، انتخاب هشام قندیل بعنوان نخست وزیر،حساب شده است. بویژه آنکه قندیل ازکارشناسان برجسته بانک توسعه افریقا و عضو ناظر هیئت مشترک مصر – سودان درباره منابع آبی نیل بوده است .
برخی تحلیل گران سیاسی نیز براین باورند، انتخاب هشام قندیل بعنوان نخست وزیر حاوی پیام هشدار گونه ای برای رژیم صهیونیستی نیز بوده است . رژیم صهیونیستی از مدتها پیش در اندیشه نفوذ در کشورهای مشرف بر سرچشمه های رود نیل بوده است. از زمانی هم که سودان جنوبی اعلام موجودیت کرد ، اسرائیل با نزدیک شدن به این کشور در تلاش بوده است تا به طریقی به آب نیل دست یابد . از این رو بنظر می رسد ، مرسی با انتخاب هشام قندیل، می خواسته به اسرائیل بفهماند که نیل همچنان “خط قرمز” مصر است.
با این حال یک نکته غیر قابل انکار است اینکه، همه تحولات اخیر مصر بگونه ای بوده که اساساً در این کشور بی سابقه بوده و شاید همین است که همه را غافلگیر کرده است. پس از انتخاب مرسی بعنوان رئیس جمهور درمقام شخصیتی اسلام گرا و غیر نظامی که در تاریخ دهه های اخیر این کشور بی سابقه بوده ، اکنون نیز هشام قندیل در مقام نخست وزیر مصر،شخصیت ناآشنایی است که تکنوکرات بودن و داشتن سابقه فعالیت در زمینه های آب و آبیاری ، اصلی ترین ویژگی آن است؛ اما اینها به تنهایی نه قوت است و نه ضعف . آنچه امروز برای مصر اهمیت دارد، توانایی دولتمردان آن برای عبور امن و آرام از وضعیت ” گذار” و یا انتقالی است. این نیز مستلزم همکاری همه گروههای سیاسی با دولت جدید و درایت مردان سیاسی مصر جدید جهت فائق آمدن بر مشکلاتی است که بخشی از آنها میراث دوران دیکتاتوری است.
 پیش از انتخاب نخست وزیر جدید مصر توسط محمد مرسی رئیس جمهور این کشور، شایعاتی مبنی براحتمال انحصارگری ازجانب حزب عدالت و آزادی ، از سوی برخی گروههای مغرض مصری ، درداخل این کشور به راه افتاده بود. اما مرسی با در پیش گرفتن مسیر گفتگو با احزاب، کوشیدتا به این شایعات در عمل پاسخ دهد و مرسی رایزنی های خود را با تعدادی از احزاب و گروههای سیاسی مصر به منظور تشکیل دولت آغاز کرد.
رئیس جمهور مردمی مصر آن هنگام که رسماً به کرسی ریاست جمهوری دست یافت، وعده داد که دولت ائتلافی تشکیل دهد. این وعده زمانی مطرح شد که نظامیان و باقی مانده های رژیم سابق نیز در صدد توطئه چینی علیه انقلاب مصر و دستاوردهای آن بودند . هنوز هم خطر آنان رفع نشده است. این را مرسی نیز می داند و لذا در اولین گام پس از بجا آوردن مراسم تحلیف واستقرار در کاخ ریاست جمهوری مصر، با نظامیان و اعضای شورای عالی نیروهای مسلح مذاکره کرد.
اما بنظر می رسد مرحله حساس تر در مصر انتخاب نخست وزیر جدید این کشور بود؛ تشکیل کابینه و معرفی هیئت دولت ، با توجه به آنکه دیدگاههای مختلف و متفاوتی نسبت به روند سیاسی فعلی مصر در داخل این کشور وجود دارد، کاری بس دشوار بود.
چرا که مرسی حتی از سوی اخوان المسلمین نیز تحت فشار بود. اخوانی ها اصرار داشتند که نخست وزیر از بین اعضای حزب عدالت و آزادی (شاخه سیاسی اخوان المسلمین ) و یا از بین سایر احزاب اسلامی مصر ، انتخاب شود تا سیاستهای وی با برنامه های رئیس جمهور ، همخوانی بیشتری داشته باشد.
همچنین  برخی از جریانهای مصری که دارای وابستگی هایی به نظامیان و یا حزب دمکراتیک ملی، حزب حاکم در رژیم سابق بودند ، در روزهای اخیر با تحریک هواداران خود در این کشور ، کوشیدند  تا به مثابه اهرم فشاری در انتخاب نخست وزیر جدید مصر علیه مرسی عمل کنند. در این بین ، احزاب لیبرال ، چپ ،سلفی و حتی نظامیان که سالها در راس هرم قدرت در مصر بودند ، هر یک سهم خود را از نظام سیاسی جدید مصر مطالبه می کنند .
در چنین شرایطی مرسی ، به منظور کاستن از تنشهای احتمالی ،  نخست وزیر مصر را یک فرد مستقل انتخاب کرد.
واقعیت آن است که در مصر نمی توان گروههای فشار را نادیده گرفت. حذف هریک از گروههایی که خود را ذی نفع در انقلاب می دانند ویا آنکه جایگاه پیشین خود در ساختار نظام سیاسی جدید مصر را از دست رفته می بینند، به منزله چالشی جدی برای کشوری است که وارث یک نظام دیکتاتوری مبتنی بر قدرت ژنرالها بوده است. بنابراین بنظر می رسد در چنین وضعیتی، فقط توانایی مرسی در ایجاد تعادل و توازن در خواسته های گروههای سیاسی و جریانهای تاثیر گذار است که می تواند ضامن ثبات و امنیت این کشور ، تلقی شود . بالاخص آنکه نظامیان و شورای عالی نیروهای مسلح که هنوزهم بعنوان یک قدرت در مصربه حساب می آیند، همچنان منتظر کوچکترین فرصتی هستند تا به بهانه استقرار نیافتن نهادهای سیاسی و تکمیل نشدن روند دولت سازی در این کشور، از وظایف رئیس جمهور کاسته و برحیطه اختیارات خود بیفزایند.

 


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.