چشم و هم چشمی ها سر آغاز نابسامانی های رفتاری

ریشه بسیاری از اختلافات خانوادگی میان زوجین در چشم و هم چشمی است، که معمولا این رفتار بیشتر از جانب خانم ها بروز می کند.

رقیه فارسی مشاور خانواده در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران در ارتباط با اثرات منفی چشم و هم چشمی در رفتارهای خانواده ها گفت: ریشه بسیاری از اختلافات خانوادگی میان زوجین در چشم و هم چشمی است که معمولا این رفتار بیشتر از جانب خانم ها بروز می کند.
به گونه ای که خیلی از خانم ها به خصوص خانم های خانه دار که مشغله فکری و کاری کمتری دارند و فرصت فکر کردن به این امور رابیشتر دارند،‌ تصور می کنند که اگر وسایل لوکس و تجملاتی داشته باشند و مورد استفاده قرار دهند این امر در نظر دیگران جایگاه انها را بالاتر قرار می دهد و در واقع با دیدن شرایط زندگی خانم های دیگر اگر دچار این ضعف شخصیتی باشند، از روی چشم  و هم چشمی مدام در پی تغییرات در امور اسباب و وسایل منزل خود هستند.
وی افزود:بروز چنین رفتارهایی می تواند زمینه ساز بسیاری از اختلافات و نابهنجاری های میان زوجین باشد و در واقع این رفتارهای غلط از سوی زوجین دارای فرزند خود می تواند یک الگوی نادرستی را به فرزندان انها معرفی کند که در واقع خودهمین پدر و مادرهایی که امروز به نحو بیمار گونه ایی به چشم و هم چشمی با دیگران می پردازند فردا شاید هرگز نتوانند پاسخگوی نیازهای فرزندانشان باشند.
فارسی تصریح کرد: چشم و هم چشمی اگر در فردی بصورت موقتی بروز کند و فرد را برای اینکه به اصطلاح جلوی دیگران کم نیاورد ترغیب به الگوبرداری از دیگران کند هرچند که ناشی از ضعف شخصیتی و کمبودی است که در فرد وجود دارد اما این رفتار وقتی حالتی بیمارگونه پیدا می کند که فرد همیشه و در همه حال دچار چنین ضعف شخصیتی و خلایی باشد با هیچ چیز جز چشم و هم چشمی در نیازهای مادر خود نمی تواند ارامش درون یابد.
مشاور امور خانواده تصریح کرد:شاید واژه چشم و هم چشمی در نگاه اول ذهن را به سمت رقابت طلبی منفی و به نوعی واکنش در مقابل پیروزی ها و موفقیت های دیگران بکشاند اما درواقع چشم و هم چشمی در امور معنوی شاید یک جهش مثبت در زندگی انسانها بوجود اورد،مثلا چشم و هم چشمی در کسب تحصیلات عالیه خود امری است که می تواند منجر به رشد و ترقی افراد شود.
در واقع می توان گفت، شاید اگربه چشم و هم چشمی با دید مثبت نگاه کنیم و جنبه های منفی آن را دور بیاندازیم خواهیم دید که این مقوله می تواند موتور محرک برای حرکت انسان و ایستادگی در مقابل سکون و برحرکتی بسیاری از انسانها باشد./ل


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.