چه محصولاتی را ارگانیک بنامیم؟

۲۷ آبان ،

محققان دریافته‌اند که میزان مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌هایی مثل فلانوئیدها در انواع ارگانیک، دو برابر بیشتر از انواع معمولی است.

به گزارش تفسیری خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران؛ به طور کلی، غذای ارگانیک یا طبیعی، به غذایی گفته می‌شود که بدون دخالت یا بدون مصرف آفت‌کش‌ها، کودهای شیمیایی و ترکیبات اصلاح شده ژنتیکی تولید شده باشد. در واقع کشاورزی ارگانیک، شیوه‌ای از کشاورزی است که در تمامی مراحل کاشت تا برداشت، جمع آوری و بسته‌بندی محصولات کشاورزی از کود شیمیایی استفاده نمی‌کند.

در ابتدا، غذای ارگانیک تنها شامل سبزی‌های تازه بود اما امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا، انواع محصولات ارگانیک از میوه و سبزی گرفته تا مرغ، تخم مرغ و شیر را می‌توانید با برچسب ارگانیک و تنها اندکی گران‌تر از انواع معمولی، خریداری کنید.

 غذاهای ارگانیک عبارتند از غذاهای حیوانی و گیاهی که در تولید آن از سیستم های طبیعی استفاده شده و اصلاح ژنتیک و مواد شیمیایی شامل حشره کش، قارچ کش، آفت کش و علف کش ها به کار نرفته باشد.

فواید غذاهای ارگانیک:

– بر اساس تحقیقات دانشمندان، سیب ارگانیک خوش طعم تر از سیب عادی است. گوجه فرنگی ارگانیک ۹۷ درصد آنتی اکسیدان بیشتری از نوع سنتی دارد. هویج ارگانیک مزه بهتری دارد و نان حاصل از گندم ارگانیک کیفیت بهتری دارد.

– غذاهای ارگانیک ارزش غذایی بالاتر از نظر کلسیم، آهن، فسفر، منیزیم و ویتامین C دارند

– معمولا میزان ریزمغذی‌ها و اسیدهای چرب مورد نیاز بدن، در آنها بیشتر است.

– از آنجا که روند تهیه آنها طبیعی است، کمتر سبب آلودگی و تخریب محیط‌زیست می‌شوند.

انجمن جهانی ترویج مصرف غذاهای ارگانیک مدعی است که این مواد غذایی، نسبت به محصولات مشابه اما غیر‌ارگانیک، ضمن ویژگی سلامتی‌بخشی‌شان، ارزش غذایی بیشتری هم دارند. در بعضی از بررسی‌ها مشخص شده که تعدادی از میوه‌ها و سبزیجات ارگانیک، حاوی ویتامینC، املاح ضروری و آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری می باشند. البته برای اثبات کامل چنین ادعایی نیاز به تحقیق و ارائه مستندات بیشتری است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.