چگونه دردهای مزمن را بدون دارو درمان کنیم؟

هر فردی به شیوه‌ای متفاوت و البته منحصر به فرد نسبت به درد واکنش نشان می‌دهد و هر آسیب یا ضربه عاطفی در اشخاص مختلف، به میزان و شیوه‌ای متفاوت موجب اختلال در جریان خون و سیگنال‌دهی‌های عصبی می‌شود.

 

 با توجه به این واقعیت که احساس شدت درد در هر انسانی کاملا منحصر به فرد است و بسیاری از عوامل روانی، فیزیولوژیکی و ژنتیکی بستگی دارد، پیدا کردن راه حل مناسب و موثر برای تسکین درد در بیماران مختلف، کار نسبتا دشواری است.

 

به گزارش مجله تخصصی آرپ، در آمریکا سالانه حدود ۱۰۰ میلیون تن به دردهای مزمن مبتلا می‌شوند و درمان این دردها هر سال حدود ۶۳۵ میلیارد دلار هزینه را به نظام بهداشتی و درمانی این کشور تحمیل می‌کند.

 

پزشکان امروزه معتقدند که «درد مزمن» تنها نشانه یک بیماری دیگر نیست بلکه به نوبه خود یک بیماری یا اختلال مجزا است و باید مانند سایر بیماری‌ها تحت درمان قرار بگیرد. در برخی موارد درد مزمن حاصل یک التهاب است. اما در بسیاری موارد دیگر می‌تواند عامل پیچیده تری داشته باشد. عاملی که در واقع به چگونگی پردازش سیگنال‌های درد در مغز بستگی دارد.

 

وقتی فرد به مدت طولانی در معرض درد جسمی قرار می‌گیرد، رشته‌های عصبی در واقع ممکن است این درد را به نوعی حافظه نورولوژیک مرتبط کنند. بنابراین حتی زمانی که عامل اولیه درد، برطرف شود، فرد هنوز احساس درد و آسیب دیدگی می‌کند. از سوی دیگر، درد حتی ممکن است عامل ژنتیکی داشته باشد.

 

متخصصان دانشگاه کمبریج در انگلیس اخیرا ژنی موسوم به HCN2‌ را شناسایی کرده‌اند که نقش تنظیم کنندگی دردهای مزمن را برعهده دارد و می‌تواند هدف درمانی دیگری برای کنترل درد باشد. امروزه متداول‌ترین شیوه درمان دردهای مزمن شامل استفاده از داروهای مسکن، غیرنسخه‌ای مانند ایبوبروفن و آسپرین است که نواحی ملتهب را مورد حمله قرار می‌دهند و یا مصرف داروی نسخه‌ای نارکوتیکس مانند کدئین و مورفین است که سیگنال‌های درد را متوقف می‌سازند. اما اخیرا گروهی از کارشناسان بهداشتی موسسه بریوویل در آمریکا دریافتند ۷۵ درصد از کلینیک‌های پزشکی تنها مواقعی در درمان دردهای مزمن موفق می‌شوند که آن را با تکنیک‌های درمانی مکمل و سنتی کنترل درد، ترکیب کنند. این تکنیک‌ها نظیر طب سوزنی یا ماساژ درمانی در صورتی که در مراکز تخصصی معتبر و استاندارد صورت گیرند در تسکین دردهای مزمن تاثیر چشمگیری خواهند داشت.

 

از سوی دیگر، گروهی از متخصصان مرکز پزشکی دانشگاه استانفورد نیز در چندین مطالعه مختلف نشان داده‌اند که تکنیک هیپنوتیزم پزشکی در کاهش و یا حتی ریشه کنی دردهای مزمن بسیار موفق است.

 

پزشکان دانشگاه جان هاپکینز نیز تاکید دارند که حتی فکر نکردن یا کمتر فکر کردن درباره درد به تسکین آن کمک می‌کند.

منبع : ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.