چگونه کودکان را قانونمند کنیم؟

۳ م دیماه ،

بسیاری از والدین نمی دانند که وقتی کودک بر خلاف قوانین خانه عمل می کند باید با او چگونه رفتار کنند.

 کودکان باید بدانند که زمانی که بر خلاف قوانین خانه عمل می کنند و یا در انجام کارهای شان کوتاهی می کنند پیامد منفی در یافت خواهند کرد.

البته باید توجه داشته باشید که والدین باید مجری خوبی برای اعمال قوانین باشند و به صورت کامل و صحیح قوانین را انجام دهند. محبت مادرانه و پدرانه یا خستگی و بی حوصله گی نباید مانع این پیامد های منفی باشد و یا وقتی که عصبانی هستیم این قوانین را با شدت بیشتری اعمال کنیم. پیامد های منفی ناشی از کار های کودک باید به دور از احساسات صورت گیرد.

نکته ای که نباید فراموش شود این است که فرزند ما نیز باید در جریان تمام قوانین و پیامد های آن باشد. نباید بگذاریم محروم شدن راهکاری برای شانه خالی کردن از مسئولیت محول شده برای او باشد. بعد از اعمال محرومیت و یا تنبیه دوباره به او یاد آوری کنید که کاری که از او خواستید را حتما انجام دهد.

همچنین توجه داشته باشید که برای تقویت و بیشتر شدن رفتار های مطلوب از پاداش دادن نیز استفاده کنید. شما می توانید پاداش ها را به سه دسته تقسیم کنید تا یک نوع پاداش برای کودک عادت نشود و ایجاد توقع در کودک نکند.

پاداش فعالیتی: این پاداش محور کودک است و فعالیتهایی که کودک به علاقه دارد باید مورد توجه قرار گیرد نه فعالیتی که والدین کودک دوست دارند. مثل بازی کردن، داستان خواندن، . . .

پاداش فیزیکی: مثل نوازش کردن، بوسیدن، بغل کردن کودک

پاداش کلامی: متشکرم عزیزم و گفتن کلمات محبت آمیز جزوء این دسته قرار می گیرند.

باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.