کارشناسان:ترکیبی ازبرداشت فرانسه وآلمان از رشد اقتصادی در اروپا قابل اجراست

تهران / واحد مرکزی خبر / اقتصادی /۰۲/۲۸
۰۰:۳۵:۵۶٫۱۳
کارشناسان مسائل اقتصادی و مالی می گویند برداشت آلمان از رشد اقتصادی مبتنی بر حمایت از عرضه واجرای اقداماتی برای تقویت رقابت پذیری اقتصاد است و این در حالی است که برداشت فرانسه از این موضوع مبتنی بر فراهم کردن زمینه برای افزایش تقاضاست، اما ترکیبی از این دو در اروپا قابل اجراست.
به گزارش شبکه پنجم تلویزیون فرانسه، فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه به محض آنکه مراسم تحلیف ریاست جمهوری را به جای آورد عازم آلمان شد تا با آنگلا مرکل صدر اعظم این کشور درباره مسائل و چالش اقتصادی پیش روی اروپا گفتگو کند. سفر اولاند درست در روز نخست ریاست جمهوری اش به آلمان ،قبل از هر چیز نشان دهنده اهمیتی است که اولاند برای همکاری دوجانبه آلمان- فرانسه جهت پیشبرد منطقه یورو و مبارزه با بحران بدهی های حاکمیتی قائل است.
همکاری که یک طرف آن آلمان طرفدار سیاست ریاضت اقتصادی و یک طرف دیگر فرانسه طرفدار رشد اقتصادی قرار دارد.
اولاند در پایان گفتگوهایش با آنگلا مرکل در کنفرانسی خبری گفت: من بر این باورم که رشد اقتصادی نباید در حد یک کلمه بیان شود، بلکه باید در قالب اقدامات ملموس و تبدیل به واقعیت خلاصه شود.
آنگلا مرکل نیز در این باره گفت : من خوشحالم که هر دو ما اندیشه ها و راههای مختلفی را برای تولید رشد اقتصادی ارائه کرده ایم.
درست است که دو رهبر در این کنفرانس خبری سعی کردند بر موضوعات مورد توافق شان تاکید کنند اما اختلافات آنها جدی است. زیرا قبل از هر چیز برداشت این دو کشور از رشد اقتصادی متفاوت است:
آلمان به رشد اقتصادی معتقد است که مبتنی بر حمایت از عرضه باشد. به عبارت دیگر مبتنی بر اتخاذ اقدامات و تدابیر جدیدی برای تقویت رقابت پذیری اقتصاد باشد.
سابین فون اوفلین ، کارشناس علوم سیاسی از دانشگاه آزاد برلین در این باره می گوید:برداشت آلمان از رشد اقتصادی این گونه است که ابتدا باید اصلاحاتی برای تقویت صنایع تولیدی، اصلاحاتی برای کاهش هزینه کار و اصلاحاتی برای بهبود نظام های اجتماعی انجام گیرد.
اما برداشت فرانسه در این خصوص به گونه ای دیگر است. فرانسه به رهبری فرانسوا اولاند بر این باور است که رشد اقتصادی بدون تقاضا میسر نیست. فرانسه برای انجام این کار تامین مالی طرح های بزرگ زیر ساختی و عمرانی،افزایش اشتغالزایی در بخش های دولتی و حمایت از قدرت خرید مردم را پیشنهاد کرده است که با برداشت آلمان در این باره کاملا فرق می کند اما به معنای ناسازگاری کامل با آن نیست.
اریک آیر اقتصاددان فرانسوی در این باره می گوید می توان ترکیب بینابینی از این دو برداشت را در اروپا به کار بست.به این اعتبار که در برخی کشورهای اروپایی باید اصلاحات ساختاری انجام گیرد و در برخی دیگر از کشورهای اروپایی باید زمینه برای افزایش تقاضا فراهم شود.
بحران سیاسی که بعد از انتخابات پارلمانی یونان به وجود آمد و شکست حزب آنگلا مرکل در انتخابات محلی آلمان ، ظاهرا شرایط را برای اجرای چنین ترکیبی فراهم کرده است.
در نتیجه با توجه به اینکه آنگلا مرکل اکنون موقعیت اش تا حدودی در خود آلمان متزلزل شده است وبرای آنکه در منطقه یورو در انزوا قرار نگیرد، دستیابی به توافقی درباره رشد اقتصادی هم به نفع او و هم به نفع همه خواهد بود.
۰۰:۴۱:۱۸٫۰۳

IRIBNews RSS EconomicNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.