کالاهای کامپیوتری ارزان نشد

با وجودی که نرخ دلار آزاد طی دو روز گذشته بین رقم‌های دو هزار و ۴۷۰ تا دو هزار و ۵۰۰ تومان در نوسان بوده است، اما اکثر کسبه بازار کامپیوتر همچنان کالاهای‌شان را با نرخ هفته گذشته که دلار قیمتی حدود دو هزار و ۶۰۰ تومان داشت به بازار عرضه می‌کنند.

گروهی از کسبه علت این اقدام را کمبود کالا در بازار عنوان کرده و می‌گویند، با توجه به اینکه موجودی کالا در بازار به شدت کاهش یافته است، ما نمی‌توانیم این اندک موجودی خود را با نرخ روز ارز به فروش برسانیم و ناچاریم به فکر نوسانات احتمالی قیمت دلار آزاد در روزهای آینده نیز باشیم. گروهی نیز می‌گویند، موجودی را می‌توان به هر طریقی ولو با قیمت بالا تامین کرد، اما مشکلی که ما داریم تامین دلار آزاد ولو با قیمت روز برای واردات کالاست. فعالان بازار همچنین افزودند، در چنین شرایطی که اوضاع و احوال بازار به هیچ وجه قابل پیش بینی نیست ما نمی‌توانیم به این کاهش دو سه روزه نرخ دلار دل بسته و بر مبنای نرخ روز دلار قیمت کالا را اعلام کنیم. پس در چنین شرایطی ناچاریم منتظر تثبیت نرخ ارز باشیم.
البته کارشناسان قبلا چنین اتفاقی را پیش‌بینی کرده بودند و اعلام کرده بودند، امکان دارد که قیمت‌ها یک شبه در بازار افزایش یابد، اما کاهش قیمت در همین زمان غیرممکن است. به گفته آنها، تجربه ثابت کرده است که یک عامل (مانند رشد نرخ دلار) به تنهایی می‌تواند منجر به رشد ناگهانی نرخ کالاها در بازار شود، اما برای کاهش قیمت کالا و رسیدن قیمت جدید به قیمت قبلی عوامل زیادی نظیر، ثبات نرخ ارز، نبود مشکلاتی مانند کاهش موجودی و… نیاز است.
محمد زمانی، یکی از فعالان بازار در این باره می‌گوید، اگر چه اکثر کسبه کالاها را با قیمت دلار یک هزار و ۶۰۰ تومان به فروش می‌رسانند، اما گروهی نیز برای به فروش رساندن کالاها قیمت‌ها را با نرخ روز دلار می‌سنجند و حتی گروهی کالاهایی را که قبلا خریده‌اند با نرخ دلار زمان خرید کالایشان به فروش می‌رسانند. وی افزود، متاسفانه به دلیل سوءاستفاده یا بهتر بگوییم محافظه کاری گروهی از کسبه بازار ،همه به فروشندگان بازار به چشم یک گروه سوءاستفاده گر نگاه می‌کنند که می‌خواهند از آب گل آلود ماهی گرفته و تمام ضرر و زیان‌هایی که طی سال دیده‌اند اینک با افزایش قیمت‌ها جبران کنند. اما این‌طور نیست. فروشندگان با مشکلات زیادی در بازار مواجهند که متاسفانه اتحادیه و ارگان‌های مسوول هم به این مشکلات توجه نمی‌کنند. وی افزود: شهریور امسال باید زمان رونق بازار کامپیوتر می‌بود. اما با توجه به مشکلاتی که رخ داده است امسال بازار بسیار بی‌رونق‌تر از هر زمان دیگری بوده است و امید کسبه به بازار شهریورماه و رونق بازار به کلی ناامید شد.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.