کاهش ۳۰ درصدی اشتغالزایی صنعتی/کدام صنایع نیروی کار بیشتری جذب می کنند؟

آخرین آمار منتشر شده نشان می‌دهد که اشتغال ایجاد شده در کشور براساس پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی صادر شده طی سال ۱۳۹۰ نزدیک به ۳۰ درصد کاهش یافته است.

براین اساس در ۱۱ ماه سال گذشته بالغ بر ۹۵ هزار و ۱۸۰ شغل براساس پروانه‌های بهره‌برداری صادره صنعتی در کشور ایجاد شد که این رقم نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۸۹ کاهش ۲۷٫۸ درصدی را نشان می‌دهد.

آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که در ۱۱ ماه سال ۱۳۹۰ اشتغالزایی در چهار گروه تولیدی چوب و محصولات چوبی به جز مبل، محصولات لاستیکی و پلاستیکی، ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات و بازیافت افزایش یافته، اما در سایر رشته‌های صنعتی که معادل ۲۰ رشته می‌شود، با کاهش مواجه شده است.

در ۱۱ ماه سال گذشته حدود ۴۵ درصد اشتغال صنعتی ایجاد شده مربوط به سه گروه محصولات غذایی و آشامیدنی، سایر محصولات کانی غیرفلزی و محصولات لاستیکی و پلاستیکی بوده است.

دولت برای سال ۱۳۹۰ ایجاد ۳۲۰ هزار شغل را در بخش صنعت و معدن کشور هدف‌گذاری کرده بود. این در حالی است که سال گذشته معاون برنامه‌ریزی، توسعه و فن‌آوری وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرده بود که این وزارتخانه از برنامه خود در زمینه اشتغالزایی صنعتی طی سال ۱۳۹۰ عقب مانده است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۳۹۰ در مجموع مکلف به ایجاد بیش از ۶۰۰ هزار فرصت شغلی در بخشهای صنعت، معدن و تجارت کشور شده بود. این در حالی است که هزینه ایجاد هر شغل صنعتی در کشور طی سالهای گذشته افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است.

بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که سرمایه لازم برای ایجاد هر شغل صنعتی در کشور طی سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ بیش از ۲۴۳ درصد رشد کرده و این روند طی سالهای بعد نیز ادامه پیدا کرده است.

آمارهای منتشر شده از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران نشان می‌دهد در حالی که هزینه ایجاد هر شغل صنعتی در سال ۱۳۸۸ معادل ۳۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده، این رقم در ۹ ماه منتهی به دی سال ۱۳۸۹ به رقمی معادل ۳۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

براساس مصوبه هیئت دولت، وزیران دستگاههای اجرایی به همراه برخی ارگانها مکلف به ایجاد اشتغال و محقق کردن ۲٫۵ میلیون شغل در سال گذشته شده بودند. همچنین تکالیف هر یک از این دستگاهها نیز به تفکیک مشخص شد.

در این بین وزارت تازه تاسیس صنعت، معدن و تجارت از حیث ایجاد اشتغال پس از وزارت راه و شهرسازی رتبه دوم را به خود اختصاص داد و مکلف به ایجاد ۶۰۶ هزار و ۹۷۲ شغل طی سال ۱۳۹۰ شد که به تفکیک وزارتخانه‌های سابق، سهم وزارت صنایع و معادن ۳۱۹ هزار و ۱۳۹ شغل و نیز ۲۸۷ هزار و ۸۳۳ شغل به وزارت بازرگانی مربوط بود.

ابتدای امسال مهدی غضنفری – وزیر صنعت، معدن و تجارت، از ایجاد بیش از ۴۳۷ هزار فرصت شغلی توسط این وزارتخانه طی سال ۱۳۹۰ خبر داد.

به گفته وی وزارت صنعت، معدن و تجارت سال قبل براساس سامانه رصد شورای عالی اشتغال توانست بیش از ۴۳۷ هزار و ۸۰۰ فرصت شغلی ایجاد کند که بیانگر تحقق نزدیک به ۸۰ درصد میزان تعهد این وزارتخانه بود.

این اظهارنظر در حالی بود که غضنفری به درستی اعلام نکرد که ۴۳۷ هزار فرصت شغلی ایجاد شده مربوط به کل بخشهای صنعت، معدن و تجارت بوده یا تنها مربوط به بخش صنعت و معدن.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز به عنوان متولی اصلی مباحث مربوط به اشتغال تاکنون جزئیات اجرای برنامه اشتغالزایی دولت در سال گذشته به ویژه در بخش صنعت و معدن را اعلام نکرده است.

/۳۱۳۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.