کتاب مفاهیم پدافند غیرعامل در مدیریت شهری

جام جم آنلاین: کتاب «مفاهیم پدافند غیر عامل در مدیریت شهری» توسط مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران منتشر شد.

به گزارش روز یکشنبه جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی شهرداری تهران، رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در خصوص علت انتشار کتاب «مفاهیم پدافند غیر عامل در مدیریت شهری» گفت: پدافند غیرعامل به عنوان یکی از موثرترین و پایدارترین روش های دفاع در مقابل تهدیدات از  قدمتی طولانی و تاریخی برخوردار است.

وی افزود: پدافند غیر عامل به عنوان بخشی از دفاع همه جانبه، سابقه ای طولانی در تاریخ بشر دارد. شکل گیری قبایل در برابر نزاع ها و درگیری ها، با پناه جستن به غارها و حفره ها و نیز شکل گیری تمدن های اولیه با احداث قلعه، برج، بارو و جان پناه در برابر تهاجمات دشمن همراه بوده است.

محمود عسکری آزاد با بیان اینکه با گسترش و نفوذ سلاح ها در سده های اخیر، تنوع و دامنه جنگ ها نیز گسترش یافته است، اظهارداشت: با پیشرفت و حضور فناوری در حوزه های نظامی، تهدیدات به سایر حوزه ها نیز توسعه یافته است. این بدان معناست که دیگر نمیتوان تهدید را صرفا در حوزه نظامی در نظر گرفت و به نوعی به یک عنصر چند وجهی مبدل شده است.

وی افزود: انسان از ابتدای خلقت خود و شروع زندگی در این جهان با پدیده تهدید روبرو بوده است و همواره تلاش می کرده تا تعادلی بین تهدیدات متصوره و نیازمندی‌های خود برقرار کند. این تلاش یک جهاد همیشگی و دائمی بوده و انسان همواره توانسته است بر تهدیدات غلبه نماید. هر چه ماهیت و فناوری حامل تهدید رشد کرده و متحول شده، شکل و ماهیت تهدید و چارچوب و محتوای دفاع نیز تغییر کرده است.

عسکری آزاد در خصوص رویکرد این کتاب خاطرنشان کرد: در این کتاب ابتدا، اصول و مبانی پدافند غیر عامل در کشور بیان شده و در نهایت با توجه به حساسیت کلانشهر تهران، پدافند غیر عامل در شهر تهران مورد بررسی قرار گرفته است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.