کد رهگیری، این بار برای معاملات خودرو

۳۰م آذر ،

کد رهگیری، این بار برای معاملات خودرو

قفل سامانه بر معامله خودروهای سرقتی

با طرح تازه وزارت صنعت، معدن و تجارت ظرف هفته‌های آینده، تمامی معاملات خودرو در بازار دارای کد رهگیری خواهد بود و نمایشگاه‌های خودرو نیز همچون بنگاههای معاملات ملکی، موظف به ثبت معاملات خودرو در سامانه کد رهگیری معاملات خودرو خواهند بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصرخودرو به نقل از مهر، نیمه مهرماه سال ۸۷ بود که وزارت بازرگانی وقت اعلام کرد که قرار است تمامی معاملات ملکی مجاز در بنگاههای معاملات ملکی، کد رهگیری دریافت کرده و به نوعی قدرت ردیابی در سیستم وجود داشته باشد که هر خانه‌ای در سراسر کشور معامله می‌شود، سوابق معامله آن در سیستمی متمرکز ثبت شده و اجازه سوءاستفاده به متخلفان از اراضی و املاک مردم داده نشود.

مروری بر راه‌اندازی سامانه املاک و مستغلات در سال ۸۷

آن روزها اجرای این طرح سر و صدای بسیاری به پا کرد و حدود یکسالی طول کشید تا بنگاههای معاملات ملکی توانستند خود را به آن تطبیق دهند و در واقع، آن را پذیرش کنند. مردم نیز در ابتدا تصور درستی از اجرای این طرح نداشتند و برایشان مهم نبود که اگر معامله‌ای انجام می‌دهند، حتما در این سیستم ثبت شود؛ بلکه گاهی از زیر ثبت معامله خود در این سامانه در می‌رفتند که مبادا هزینه بیشتری را طلب کنند.

البته آن روزها بازارسیاه کد رهگیری نیز در بعضی بنگاهها شکل گرفته بود و اگر بنگاهی این سیستم را در اختیار داشت، معمولا خارج از عرف کمیسیونی که باید برای انجام هر معامله از مشتریان خود یعنی خریدار و فروشنده دریافت می‌کرد، به سبب دارا بودن این امتیاز از مردم طلب می‌کرد.

اما حال کار به جایی رسیده است که تقریبا تمامی بنگاههای معاملات ملکی در پایتخت و بسیاری از شهرستانها و حتی روستاها، از این سیستم بهره می‌برند و خود را به این سامانه مجهز کرده‌اند، البته در مقابل فرهنگ استفاده از این سامانه نیز میان مردم جا افتاده است و اگر هم اکنون، بنگاه معاملات ملکی، این سامانه را در اختیار نداشته باشد و یا به آن متصل نباشد، مردم اطمینان نمی‌کنند که آن را امین خود در انجام یک معامله ملکی قرار دهند.

این بار، سامانه برای ثبت معاملات خودرو

حال دولت تصمیم گرفته است که سیستمی شبیه به این سامانه را برای انجام معاملات خودرو راه‌اندازی کند و البته توافقاتی را نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت با اتحادیه کشوری بنگاهداران اتومبیل انجام داده و بر این اساس قرار است که این سامانه هرچه زودتر و حتی در یکی دو هفته آینده به صورت پایلوت راه‌اندازی شود.

جمعه ۱ دى   ۱۱:۳۸

منبع:عصرخودرو
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.