کشورهای عضو جنبش عدم تعهد ساختار سازمان ملل را تغییر دهند

آیت‌الله امامی کاشانی در خطبه‌های نمازجمعه تهران:

امام جمعه موقت تهران گفت: کشور های عضو جنبش عدم تعهد باید در جهت افزایش نفوذ این سازمان در جهان گام بردارند و اصلاح ساختار سازمان ملل را در دستور کار قرار دهند.

به گزارش حوزه سیاسی باشگاه خبرنگاران، آیت‌الله امامی کاشانی امام جمعه موقت تهران، با اشاره به اهمیت برگزاری شانزدهمین اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران گفت: برگزاری این اجلاس در کشورمان قدرت‌نمایی سیاسی و مانور اجتماعی، اقتصادی بزرگی برای کشورمان محسوب می‌شود.

وی با اشاره به هجمه‌ها و حملات روانی متعددی که از سوی کشورهای غربی علیه کشورمان وجود دارد، افزود: برگزاری اجلاس تهران تمام برنامه‌های کشورهای غربی را بر هم ریخت و حرکت جدیدی را در عرصه جهانی برای کشورمان رقم زد.

امام جمعه موقت تهران درباره تشابهات میان اجلاس تهران و اتفاقات روی داده در عصر پیامبر(ص) گفت: در سیره حضرت محمد (ص) نیز گاهی حوادثی رخ می‌داد که قابل پیش بینی نبود که از باب نمونه می‌توان به غزوه تبوک اشاره کرد که از جایگاه عظیمی برخوردار است.

وی افزود: در غزوه تبوک امپراطور روم تصمیم حمله به عربستان را که در آن زمان مرکز اقتصادی و سیاسی مهمی بود گرفت اما با درایت پیامبر این موضوع در یک نقطه موفقیت‌آمیزی به سود مسلمانان به پایان رسید.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به رهبری حضرت محمد مصطفی (ص) در اداره غزوه تبوک اظهار داشت: در این زمان منافقین در داخل عربستان از حربه‌های بسیاری در جهت ضربه زدن به اسلام و خاندان پیامبر استفاده می‌کردند اما هوشیاری پیامبر در اداره جنگ بسیار قابل ستایش بود و امکان عملی شدن نقشه‌های منافقین را از بین برد.

امامی کاشانی تصریح کرد: در شرایطی که در غزوه تبوک حضرت علی (ع) از سوی پیامبر در شهر مدینه باقی ماندند، اما منافقین سعی کردند که میان پیامبر و ایشان اختلاف انداخته و دلایل عدم حضور حضرت علی (ع) در غزوه تبوک را اختلاف با پیامبر اعلام کنند که شاهدیم در این زمان پیامبر اعلام می‌کنند که علی (ع) جانشین و وصی من است و مقام او در نزد من به مانند مقام هارون در نزد موسی است.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: درایت پیامبر در اداره حکومت در زمان غزوه تبوک سبب شد که فضای آلوده شهر پاک شده و امپراطوری روم نیز تسلیم و آرامش در عربستان برقرار شود.

وی افزود: اسلامی که امروز در جمهوری اسلامی ایران برقرار است با خط و مشی پیامبر پیش می‌رود و امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری خواهان انتقال پیام اسلام به دنیا هستند.

امامی کاشانی اظهار داشت: ما سلاح هسته‌ای را حرام می‌دانیم و در جلسات عمومی و خصوصی خود بارها این موضوع را اعلام کرده‌ایم که دنباله رو سیاست‌های ماکیاولی نیستیم و به مانند رهبرمان در مسیر تقوا و اسلام حرکت می‌کنیم.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد‌ در شرایطی که کشورهای غربی مدعی هستند ایران در انزوا قرار دارد مانور بزرگی برای کشورمان محسوب می‌شود از این رو مردم باید بدانند که در چه منزلتی قرار دارند و ایران دارای چه عظمتی در جهان است.

وی افزود: با برگزاری اجلاس تهران نقشه دشمنان بر آب شد و نتوانستند به اهداف پوچ خود دست پیدا کنند.

 امام جمعه موقت تهران در دومین خطبه نماز جمعه امروز، اجلاس جنبش عدم تعهد را یک رویداد بسیار مهم در نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و اظهار داشت: این قدرت‌نمایی ضرورتی بود که برای نظام ارزش بسیاری داشت.

امامی کاشانی به فرمایشات مقام معظم رهبری در اجلاس سران جنبش عدم تعهد اشاره و تصریح کرد: از هر نژاد و دینی در این اجلاس حضور داشتند و این نشان می‌دهد این کشورها با یکدیگر اهداف مشترکی دارند و می‌توانند در این مسیر حرکت کنند.

وی با تاکید بر اینکه حرکت کردن در یک جهت با داشتن افکار، نژاد و ادیان مختلف مسئله‌ای است که قرآن کریم به آن اشاره داشته و آینده جهان بشریت را در همین موضوع قرار داده است، گفت: این جنبش باید از نظر کمی و کیفی گسترش یابد چراکه این یک نوع اعتماد خواهد بود.

 امامی کاشانی به آیه ۹۲ سوریه انبیاء اشاره کرد که در آن از تمام انسان‌های مکلف در روی زمین به عنوان امت واحده یاد شده است و اظهار داشت: همچنین در آیه ۱۰۶ سوره انبیاء آمده است در پایان صالحان روی زمین هستند که بسیاری از مفسران مقصود را حضرت مهدی (عج) می‌‌‌دانند.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: خداوند این بشارت را در قرآن کریم داده است و باید از جایی شروع شود و باید گفت جای آن در همین اجلاس است.

وی به بنیانگذاری این اجلاس در سال ۱۳۵۵ توسط سوکارنو، جواهر لعل نهرو و جمال عبدالناصر اشاره و تصریح کرد: باید در جهت عمق این اجلاس حرکت کرد تا امنیت در دنیا به وجود آید؛ همچنین ساختار سازمان ملل نیز باید اصلاح شود.

آیت‌الله امامی‌کاشانی با تأکید بر اینکه این جنبش باید به سازمان تبدیل شود، اظهار داشت: در این صورت قدرت آنها بیشتر می‌شود و در هر موردی که حادثه‌ای رخ دهد تشکیل اجلاس می‌دهند.

عضو مجلس خبرگان افزود: برگزاری این اجلاس هم برای ما سعادت بود و همه برای همه اعضای جنبش که در چنین کشوری حضور داشتند.

وی با تاکید بر اینکه تاریخ هیچ‌گاه به عقب باز نمی‌گردد، گفت: رژیم صهیونیستی و واشنگتن می‌خواهند تاریخ را به عقب برگردانند اما نمی‌توانند و این حرکت تا جایی پیش می‌رود که روزی صهیونیست‌ها مستاصل شوند و ندانند در کجا باید زندگی کنند، چنین روزگاری در انتظار آنها است اما فلسطین به این شکل نمی‌ماند و این حقیقتی است که باید به آن توجه داشت.

آیت‌الله امامی‌کاشانی خاطرنشان کرد: سران جنبش عدم‌تعهد باید بدانند که این کار مردمی است و بنای آن بر مردمی بودن است؛ دو سوم کرسی‌های سازمان ملل مربوط به جنبش عدم تعهد‌ها است و آنها بیش از دو سوم انرژی را در اختیار دارند؛ خداوند جمهوری اسلامی را مدد کند تا حرکت و شتاب کمی و کیفی در عمق اجلاس جنبش را ایجاد کند.

وی در پایان یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر را گرامی داشت و از مدیران، مهندسان و کارکنان قرار‌گاه پدافند خاتم‌الانبیاء تقدیر کرد.

“انتهای پیام”/پ۳


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.