کلینتون از خلع سلاح هسته‌ای اوکراین پشیمان شد

رئیس‌جمهور وقت آمریکا در زمان خلع سلاح هسته‌ای اوکراین در دهه ۱۹۹۰ از کرده خود ابراز پشیمانی کرد.

کلینتون از خلع سلاح هسته‌ای اوکراین پشیمان شد

به گزارش ممتاز نیوز، بیل کلینتون، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در مصاحبه‌ای اعلام کرد که از اینکه اوکراین را متقاعد به دست کشیدن از سلاح‌های هسته‌ای خود در دهه ۱۹۹۰ کرده است، پشیمان است. او ادعا کرد اگر کی‌یف هنوز سلاح هسته‌ای داشت، روسیه به اوکراین حمله نمی‌کرد.

کلینتون در مصاحبه با RTE ایرلند، گفت:  من ناراحتی شخصی حس می‌کنم زیرا آن‌ها (اوکراین) را واداشتم تا با کنار گذاشتن تسلیحات هسته‌ای خود موافقت کنند.

در ژانویه ۱۹۹۴ کلینتون با بوریس یلتسین، رئیس جمهور وقت روسیه و لئونید کراوچوک، رئیس جمهور اوکراین، توافقنامه‌ای سه جانبه امضا کرد که بر اساس آن کلیه تسلیحات هسته‌ای در خاک اوکراین به روسیه برای نابود شدن، انتقال داده می‌شد. این تلاشی برای از بین بردن سلاح‌هایی بود که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در قلمرو آن باقی مانده بود.

در دسامبر ۱۹۹۴، اوکراین به عنوان یک کشور غیرهسته‌ای به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای ملحق شد و آمریکا، روسیه و انگلیس تضمین‌های امنیتی را به اوکراین ارائه کردند و به گفته کاخ سفید، پیمان استارت I لازم‌الاجرا شد.

کلینتون در ادامه ادعا کرد: «من می‌دانستم که رئیس‌جمهور پوتین از توافقی که رئیس‌جمهور یلتسین برای مداخله در مرز‌های سرزمینی اوکراین منعقد کرد، حمایت نمی‌کند.»

او گفت: رئیس‌جمهور پوتین آن را نقض کرد و ابتدا کریمه را گرفت. حس وحشتناکی در این خصوص دارم زیرا اوکراین کشوری بسیار مهم است. فکر می‌کنم آنچه آقای پوتین انجام داد بسیار اشتباه بود. 

شایان ذکر است ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز دوشنبه گفت: ناتو از زمانی که پوتین در اواخر ماه گذشته برنامه‌های مسکو برای استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس را اعلام کرد، هیچ تغییری در موضع هسته‌ای روسیه ندیده است. با این حال، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه اعلام کرده است که هواپیما‌های بلاروس به منظور انجام حملات اتمی، در پاسخ به گسترش قریب الوقوع ناتو، ارتقا یافته اند.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.