کمک دولت به سرمایه گذاری خارجی ها با دلار نفتی ایران/ دولت برنامه ای برای تقویت تولید ندارد

انوشیروان محسنی بند پی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر، درباره تصمیم دولت برای واردات ۲۴ میلیاردی اظهارداشت: دولت برنامه ای برای حمایت از تولید کنندگان داخلی ندارد. سال گذشته که جهاد اقتصادی نام داشت شاهد بودیم یارانه صنعت و تولید وکشاورزی متوقف شد و هیچ یارانه ای از هدفمندی یارانه ها دریافت نکردند و رشد اقتصادی مطلوب نداشتیم.

وی ادامه داد: امسال هم سال تولید ملی است ابتدای سال اعلام مجوز واردات ۲۴ میلیارد دلاری باعث زمین گیر کردن دامداران، باغ داران و کشاورزان و به معنی شکست تولید ملی است.

نماینده نوشهر و چالوس با بیان اینکه وزیران صنعت و کشاورزی ما نسبت به این تصمیم گیری سکوت کردند، گفت: گویی این وزیران، وزیران ایران نیستند و هیچ اظهار نظری هم در این باره نداشتند در حالی که ما ۵ میلیون شاغل در بخش کشاورزی داریم که با این اقدام دچار مشکلات عدیده می شوند و کشاورزی برایشان مقرون به صرفه نیست.

وی افزود: کشاورزان می گویند کاشت پیاز برای ما مقرون به صرفه نیست بنابراین برگ آن را به گاوداران دادیم که به عنوان علوفه برداشت کنند! معتقدم با این شیوه تصمیم گیری ها امنیت کشور هم دچار مشکل می شود و موضوع فقط اقتصاد کشور نیست.

محسنی بند پی گفت: در برخی محصولات استراتژیک اگر چشم به کشورهای دیگر داشته باشیم در حالی که در برخی محصولات خودکفا بودیم، شرایطی ایجاد می شود که وابستگی ما به آنها بیشتر می شود و هر زمان ممکن است آنها نرخ را بالا ببرند و شاید از این مسیر دامی پهن شود که کالا را امروز با قیمت ارزان به ما بدهند اما فردا شاید افزایش ناگهانی قیمت را داشته باشیم.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در چنین شرایطی اختصاص دوبرابری این رقم برای واردات هم جوابگو نخواهد بود.

وی ادامه داد: اگر یک سوم ۲۴ میلیارد دلار به حمایت از نهاده های کشاورزی و علوفه و خوراک دام اختصاص می یافت اثرات پایدارتری هم درتولید ملی و هم در حمایت از کشاورزان و امنیت غذای می توانستیم به دست آوریم.

نماینده نوشهر و چالوس گفت: چون دولت برنامه مدونی ندارد وزیران صنعت و کشاورزی هم در این بخش به خوبی نقش ایفا نمی کند و هیچ اراده ای برای حمایت از قشری که موظف به حمایت از آنها هستند، ندارند.

محسنی بند پی خاطرنشان کرد: هم اکنون دلارهای نفتی ما به جای اینکه در ساخت زیربناها هزینه شود برای سرمایه گذاری در کشورهای دیگر هزینه می شود و این یک آسیب جدی است که شاید در دو سه سال آینده شاهد اثرات آن باشیم. از جمله این اثرات منفی بلایی است که بر سر چغندرکاران آمد . این اتفاقا به دلیل نداشتن برنامه مشخص ومدون و استراتژی پایدار درباره حمایت عملی از این شعار تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی است.

وی تاکید کرد: متاسفانه دولت با این اقدام برای واردات ۲۴ میلیارد دلاری در آغاز سال ۹۱ نه تنها شعار امسال را نادیده گرفته که در جهت مخالف آن حرکت کرده است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.