کنترل تورم با رکود هنر نیست

رئیس جمهور گفت: دولت صرفاً نقش تنظیم‌گری و نظارت دارد و ورود بانک‌ها و وابستگان به بخش‌های دولتی در رقابت با بخش خصوصی مانند آن است که یک فرد پولدار به بازار ورود کند و فرصت رقابت متعادل را بگیرد که این کار نظام بازار را بهم می ریزد.

کنترل تورم با رکود هنر نیست

به گزارش ممتاز نیوز، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی عصر جمعه و در دومین روز از سفر دولت مردمی به آذربایجان شرقی، در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، از رشد سرمایه‌گذاری و افزایش بهره‌وری به عنوان ۲ عنصر مهم در رشد اقتصادی کشور یاد و مهمترین الزامات جذب سرمایه‌گذاری را تسهیل فرآیند اداری عنوان کرد.

رئیس جمهور گفت: مهم‌ترین زیرساخت در جذب سرمایه‌گذاری، رفع موانع اداری است تا سرمایه‌گذار با خیال راحت نسبت به امنیت سرمایه و تضمین سود خود وارد این عرصه شود.

رئیسی افزود: امروز سرمایه زیادی در جامعه وجود دارد که اگر جذب و تبدیل به تولید نشود، به سوی دلالی و سوداگری رفته و به بازار و اقتصاد کشور ضربه می‌زند. راه جذب این سرمایه‌ها اطمینان‌بخشی به مردم و بخش خصوصی نسبت به صرف این پول‌ها در جهت رونق اقتصادی است.

رئیس جمهور اصل ۴۴ قانون اساسی را از اصول مترقی برای حضور بخش خصوصی در عرصه اقتصاد دانست و با بیان اینکه سیاست‌گذاری در این عرصه صحیح بود، اما در اجرا اشکالاتی وجود داشت، یکی از اشکالات اجرای اصل ۴۴ را توجه نکردن به بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: خصوصی‌سازی این نیست که یک کارخانه را به بخش خصوصی واگذار کنیم و دیگر به آن کاری نداشته باشیم، بلکه بخش خصوصی نیازمند حمایت‌های مالی و حقوقی و توانمندسازی است تا بتواند فعالیت خود را گسترش دهد.

رئیسی افزود: رشد تولید، رونق اشتغال را هم در پی دارد و این فرآیند نیازمند ارائه تسهیلات و حمایت از کارفرمایان و کارگران است. قرار نبود یک کارخانه بدون نظارت و حمایت به بخش خصوصی واگذار شود و بعد از مدتی ورشکسته و زمین آن لم‌یزرع شود که بخواهند آن را بفروشند.

رئیس جمهور رشد سرمایه‌گذاری و میدان دادن واقعی به بخش خصوصی را زمینه‌ساز رشد اقتصادی دانست و در همین راستا به بانک‌ها و شرکت‌های دولتی متذکر شد که سرمایه خود را به تولید اختصاص دهند، اما از رقابت با بخش خصوصی بپرهیزند.

رئیسی افزود: دولت صرفاً نقش تنظیم‌گری و نظارت دارد و ورود بانک‌ها و وابستگان به بخش‌های دولتی در رقابت با بخش خصوصی مانند آن است که یک فرد پولدار به بازار ورود کند و فرصت رقابت متعادل را بگیرد که این کار نظام بازار را بهم می‌ریزد.

رئیس جمهور بر ضرورت افزایش بهره‌وری به عنوان دیگر پایه مهم رشد اقتصادی اشاره کرد و از مدیران دستگاه‌ها خواست که در حسابرسی پیشگام شوند تا ببینند بهره‌وری آنها متناسب با اعتبارات، امکانات و نیروی انسانی هر سازمان هست یا نه و اگر نیست برای آن چاره‌اندیشی کنند.

رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نامگذاری سال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان «مهار تورم و رشد تولید»، سعادت ملت را در گرو عمل به رهنمودهای رهبری دانست و با بیان اینکه قرار گرفتن این دو عنوان در کنار یکدیگر را حکیمانه است، گفت: اینکه تورم با رکود کنترل شود، هنر نیست، بلکه باید مهار تورم را با رشد تولید و فعال شدن هر چه بیشتر واحدهای تولیدی پیگیری کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به حمایت‌های دولت از تولیدگران، تصریح کرد: امروز ایران از طریق مجامع و اتحادیه‌های مختلف به اقتصاد دنیا متصل شده و بازار خوبی در منطقه و بسیاری از کشورهای فرامنطقه برای محصولات ایرانی وجود دارد.

رئیسی ضرورت وجود عزم همگانی برای افزایش تولید را مورد تأکید قرار داد و با اشاره به فعال شدن دوباره ۲۲۰ واحد صنعتی راکد در استان آذربایجانی شرقی و اعلام نیاز این واحدها به نیروی کار، گفت: این پیام بسیار دلپذیر و مایه خرسندی است که آذربایجان شرقی پذیرای افراد جویای کار باشد.

رئیس جمهور در عین حال تصریح کرد: باید برای رونق هر چه بیشتر اشتغال در استان تلاش مضاعف کرد تا آمار بیکاری این خطه به صفر برسد و به جوانان تحصیلکرده و نیروهای جویای کار نیز توصیه کرد بجای آنکه به شغل اداری و پشت میزنشینی بیندیشند وارد میدان کار در حوزه‌های دانش‌بنیان و صنایع و معادن و عرصه کشاورزی شوند.
«معرفی ظرفیت‌های ایران و به‌ویژه آذربایجان به بازرگانان خارجی برای جذب سرمایه‌گذاری»، «توجه به اقتصاد روستا و آبادانی روستاها برای جلوگیری از مهاجرت و رفع مشکل حاشیه‌نشینی در شهرها» و «پیوند دانایی و توانایی و دانشگاه و صنعت» از دیگر محورهای سخنان رئیس جمهور در این نشست بود.

رئیسی از آذربایجان شرقی به عنوان قطب صنعت، معدن، کشاورزی و گردشگری و استانی برخوردار از میراث و تمدن کهن یاد کرد و گفت: مشکلات آذربایجان شرقی باید با نگاه تحولی مورد توجه قرار گیرد و اگر کسی روحیه تحولی ندارد، نباید در نظام اداری مسئولیت تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری داشته باشد تا راه برای تحول اداری و رشد و رونق اقتصادی استان باز شود.

رئیس جمهور افزود: ما به خداوند و مردم تعهد داریم تا وظایف سنگینی که برعهده ماست به نحو شایسته انجام دهیم و بهترین کارها این است که تدبیر کنیم چگونه برای رضای خدا می‌شود گره از زندگی مردم گشود و معتقدم کارهای بزرگی به دست مدیران توانمند قابل انجام است.

رئیسی با قدردانی از معاونت اجرایی و همچنین مسئولان استان آذربایجان شرقی در پیگیری مصوبات دور اول سفر به این خطه، اظهار داشت: اینکه ما در دور دوم سفر با استقبال گرم مردم مواجه شدیم و به واسطه پیگیری و اجرای بخش عمده مصوبات سفر قبلی شرمنده آنها نشدیم، قابل تقدیر است، لذا انتظار داریم مصوبات دور دوم هم با حساسیت، دلسوزی و روحیه انقلابی و تحولی پیگیری شود تا سریع‌تر اجرایی شده و به ثمر بنشیند.

رئیس جمهور تأکید کرد: هیچگاه اعلام نکردم که یکبار یا دو بار به یک استان سفر می‌کنم، بلکه بنا داریم آنقدر به استان‌ها و شهرها سفر کنیم تا کارها سامان گیرد و کاری بر زمین نماند، پروژه‌های نیمه تمام مردم را رنج ندهد و اسباب گلایه آنها نشود. هر خدمتی هم که انجام می‌دهیم مهم نیست که کسی بگوید مربوط به این دولت یا آن دولت است، بلکه رضایتمندی مردم را متعلق به نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌دانیم.

پیش از سخنان رئیس جمهور، استاندار آذربایجان شرقی گزارشی از وضعیت اقتصادی و تولیدی استان و زمینه‌های سرمایه‌گذاری در این منطقه و روند پیشرفت‌ پروژه‌ها و طرح‌های مربوط به مصوبات دور نخست سفر رئیس جمهور به آذربایجان شرقی ارائه کرد و تعدادی از ۸۱ طرح منتج به تفاهمنامه بین دولت و بخش خصوصی به ارزش ۲۳۵ هزار میلیارد تومان در حضور دکتر رئیسی امضاء و بین دستگاه‌ها مبادله شد.

در این نشست آیت‌الله آل‌هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز نیز از انعقاد ۱۴۷ توافقنامه خارجی، ۲ برابر شدن تبادل تجاری ایران و عمان، رفع مسدودی بدهی کره جنوبی به کشورمان، صفر شدن ۷۸ میلیون بشکه میعانات گازی بلاتکلیف روی دریا و دستیابی به سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد دلاری را از موفقیت‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در ۲۰ ماه اخیر عنوان و از تدابیر و اقدامات دولت سیزدهم در کسب این توفیقات قدردانی کرد.

انتهای پیام/


استانی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.