وقتی افزایش نقدینگی بر تورم دامن می زند

۰۹م اسفند ،

تورم”، “رکود”، “افزایش نقدینگی” و “بحران اقتصادی” واژه های نام آشنایی برای اقتصاد کشور است. اقتصادی که به نظر می رسد به سبب رفتارها و برنامه ریزی های غلط اقتصادی به دور باطل…

به گزارش گروه وبگردیممتازنیوز، “تورم”، “رکود”، “افزایش نقدینگی” و “بحران اقتصادی” واژه های نام آشنایی برای اقتصاد کشور است.

اقتصادی که به نظر می رسد به سبب رفتارها و برنامه ریزی های غلط اقتصادی به دور باطل دچار شده و همواره بین رکود و تورم دست و پا می زند.

رکود و تورم دو عامل مهم در بیماری اقتصاد می باشند که وقتی به هم می‌رسند شرایط ویژه‌ای را در اقتصاد رقم می‌زنند.

شرایطی که در آن نه رکود به تنهایی حاکم است و نه تورم تنها بر اقتصاد حکم فرمایی می کند، بلکه در این شرایط رکود و تورم با یکدیگر اجین می‌شوند و «رکود تورمی» را دامن می‌زنند.

در چنین شرایطی افزایش نقدینگی می تواند آثار سویی برای کشو داشته باشد.

روز دوشنبه محمود بهمنی حجم نقدینگی در پایان دی‌ماه را ۴۳۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد.
رئیس کل بانک مرکزی رشد نقدینگی را ۲۴.۴ درصد نسبت به پایان اسفند ماه ۹۰ اعلام کرد.

به گفته بیشتر کارشناسان و اقتصاددانان این روند پرشتاب افزایش نقدینگی در طول تمام سال‌های پس از انقلاب بی‌نظیر است. در حالی که نقدینگی در پایان سال قبل ۳۵۲ هزار میلیارد تومان بوده است، با محاسبه رشد نقدینگی ۲۴.۴ درصدی برای دو ماه باقیمانده سال، عدد ۴۵۷ هزار میلیارد تومان برای پایان اسفند ماه قابل محاسبه است.

رقمی که گویای افزایش ۱۰۴ هزار میلیارد تومان در دوازده ماه منتهی به اسفندماه امسال است. این در حالی است که هر سال اسفند ماه بالاترین افزایش نقدینگی را در میان ماه‌های سال دارد؛ پرداخت عیدی کارگران و کارمندان دولت و سرازیر شدن بودجه دولتی برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام در ماه پایانی سال که دلیل افزایش نقدینگی در آخرین ماه سال است در محاسبه آماری تهران امروز، مورد استناد قرار نگرفته است.

رقمی که کارشناسان معتقدند در پایان سال بیش از ۴۵۷ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

ذر هر حال، افزایش نقدینگی مسلما چیزی جر تورم و گرانی برای اقتصاد کشور به همراه نخواهد داست و این در حالی است که با وضعیت موجود کاهش نقدینگی نیز بر رکود دامن می زند و همین امر سبب می گردد برنامه ریزی مقطعی دولتی ها یا سبب افزایش رکود شود و یا سبب افزایش تورم.

اما در این میان چاره کار تنها برنامه ریزی طولانی مدت و قدم به قدم است نه تصمیم گیریهای یکباره و مقطعی.


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.