کنترل نقدینگی سفته‌بازی‌ را از بین می برد

۱۷م آذر ،

بینا- رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه حمایت از تولید صرفا تزریق نقدینگی نیست، اظهار کرد: کنترل و هدایت منابع به سمت تولید باید مدنظر و مورد توجه قرار گیرد زیرا در غیر این صورت نقدینگی وارد بازار سفته‌بازی‌ خواهد شد.
به گزارش بینا، محمود بهمنی با تاکید بر لزوم تولید صادرات محور به ایسنا افزود: با این عمل، انگیزه واردات کاهش خواهد یافت، در غیر این صورت هر قدر تشویق کنیم نتیجه نخواهد داد بنابراین ضروری است مسائلی همچون بهره‌وری در صنعت، تغییر ساختار سازمانی، ‌آموزش‌ها و تربیت نیروی انسانی برای تولیدات صادرات محور نیز مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه امروزه با توجه به تنوع ابزارهای پولی شاهد بحران‌ها، زیان‌ها و ورشکستگی‌ها در سطح بین‌المللی بوده‌ایم، گفت: ماهیت فعالیت بانک‌ها برای مدت طولانی علامت و نشانه بحران را نشان نداده و به تعویق می‌اندازد.
بهمنی با بیان اینکه سال قبل سال بسیار پرفراز و نشیبی در عرصه اقتصاد ایران و جهان بود، گفت: بحران اقتصادی جهان و به ویژه بحران اقتصادی امریکا و اروپا سبب سقوط بعضی شاخص‌ها در این مناطق شد و این شرایط سبب سوق بخش عمده سرمایه ها به بازار طلا شد.
بهمنی با اشاره به طرح پیش فروش سکه و جمع‌آوری حدود ۵۷ هزار میلیارد ریال نقدینگی خاطرنشان کرد: نقدینگی از ۲۵٫۲ درصد در سال ۱۳۸۹ به ۱۹٫۴ درصد در پایان سال ۹۰ تقلیل یافت و تورم به ۲۱٫۵ درصد رسید که در شرایط نسبیت این رقم بهترین حالت ممکن است .
رییس کل بانک مرکزی با اشاره به این نکته که براساس قانون، نظارت کلی بر بانک‌ها برعهده بانک مرکزی است، گفت: وظایف بانک مرکزی در بحث نظارتی در دو بخش نظارت تطبیقی و نظارت مبتنی بر ریسک است که در نظارت تطبیقی، تطبیق عملیات بانکها براساس مقررات صورت می‌گیرد و نظارت مبتنی بر ریسک با هدف شناسایی ریسک‌های فراروی یک بانک وارزیابی چگونگی نظارت آن بانک است.
بهمنی همچنین با اشاره به نقش بانک‌ها در تحقق اهداف کلان اقتصادی و با بیان اینکه بانکها نقش واسطه‌گری وجوه را بر عهده دارند گفت:بانک‌ها پس اندازهای مردم را گردآوری و جذب می‌کنند و آنها را به طرحهای تولیدی و کسب و کارها تخصیص می‌دهند، بدین ترتیب بانکها در افزایش تولید، ایجاد اشتغال و توسعه کسب و کارها و در نهایت در رشد اقتصادی کشور نقش مهم و اساسی دارند.
وی تاکید کرد: امروزه کمتر واحد تولیدی بزرگ را در کشور می‌توان یافت که از حمایت بانکها برخوردار نبوده باشد و بانکها بیش از توانشان در جهت تحقق اهداف کلان اقتصادی نقش داشته اند.

RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.