گرانی مرغ به هیچ‌کس مربوط نیست!


گرانی مرغ به هیچ‌کس مربوط نیست!

۱۸:۴۶ (یکشنبه ۲۵ تیر )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

در حالی که مرغداران و دامداران از نبود خوراک دام و طیور در بازار حتی به قیمت گران گله داشته و تاکید دارند افزایش قیمت تمام شده محصولات لبنی و پروتئینی ناشی از کمبود و گرانی خوراک است، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام از واردات فراوان نهاده‌ها خبر داده و اعلام کرده است، خوراک دام و طیور برای تولید گوشت و مرغ تا پایان سال بیش از نیاز در کشور موجود است، لذا باید گرانی مرغ را در بخش دیگری جست‌وجو کرد!

در حالی که مرغداران ماهانه ۴۲۰ هزار تن خوراک وارداتی و دامداران ماهانه حدود ۶۰۰ هزار تن علوفه وارداتی لازم دارند، بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران طی سه ماهه‌ اول امسال کمتر از دو میلیون تن نهاده‌های دام و طیور به کشور وارد شده است.

بدین معنا که واحدهای دام و طیور کشور ماهانه یک میلیون و ۲۰ هزار تن نهاده وارداتی برای تولید گوشت، مرغ و شیر به عنوان محصولات استراتژیک نیاز دارند اما ماهانه به طور میانگین حدود ۶۵۰ هزار تن نهاده وارد شده است.

دامداران و مرغداران ماهانه با کمبود بیش از ۳۷۰ هزار تنی خوراک دام و طیور مواجه بوده‌اند که این کبود خود عامل گرانی بیش از حد نهاده‌ها و سوء استفاده فرصت طلبان شده است؛ به گونه‌ای که ذرت کیلویی ۳۰۰ تومانی سال گذشته به کیلویی ۶۰۰ تومان و کنجاله سویا کیلویی ۵۰۰ تومانی به ۱۹۰۰ تومان رسیده است.

گرانی خوراک دام و طیور که در بازار مشاهده می‌شود اصلی‌ترین عامل روند صعودی قیمت شیر، گوشت و به ویژه مرغ بوده که علیرغم عرضه مرغ به قیمت دولتی و دادن اولتیماتوم به تولیدکنندگان و مغازه داران مبنی بر برخورد با فروش مرغ بیش از ۵۲۰۰ تومان بی‌تاثیر بوده و این محصول در آستانه ماه رمضان ۶۵۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان عرضه می‌شود.

این درحالی است که مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام که موظف به حمایت از تولیدات دامی کشور است، تاکید دارد “تا پایان سال همه نیاز خوراک دام کشور تامین خواهد شد و همه استان‌ها بدون هیچ کمبودی می‌توانند خوراک دام خود را از سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت تهیه کنند.”

اما به گفته سعید سلطانی ـ مدیرعامل اتحادیه دامداران -، “کمبود علوفه و گرانی آن همچنان برای تولیدکنندگان دردسر است و قیمت‌ نهاده‌ها از جمله جو نه تنها کاهش نداشته بلکه روند صعودی دارد”.

همچنین در صورتی که مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام “هیچ کمبودی در بازار کنجاله سویا و ذرت به عنوان خوراک طیور وجود ندارد و کنجاله مورد نیاز تا پایان سال خریداری شده و کیلویی ۸۳۰ تومان و ذرت و جو نیز کیلویی ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود”؛ حسین مقدم‌نیا ـ مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران ـ به ایسنا گفت: “کنجاله سویا نه تنها به کیلویی ۱۹۰۰ تومان رسیده بلکه به این قیمت در بازار آزاد وجود ندارد و مرغداران با مشکل جدی برای تامین این نهاده مواجه هستند و گرانی این محصول به مرغداران مربوط نیست.”

اما مدیر شرکت پشتیبانی امور دام همچنان معتقد است علت گران شدن مرغ را نباید در خوراک آن جست‌وجو کرد، بلکه موضوع به بخش دیگری مربوط است.

پرسش جدید این است که این “بخش دیگر” کجاست؟ از سوی دیگر اگر شرکت پشتبانی امور دام از وفور کنجاله سویا خبر می‌دهد چرا پس از گذشت ۵۰ روز که پول مرغداران را برای ۵۵ هزار تن سویا دریافت کرده، طبق ادعاهای موجود، این محصول به تولیدکننده تحویل داده نمی‌شود؟

درنهایت این‌که وقتی گرانی مرغ در آستانه ماه پرمصرف رمضان به هیچ کس (تولیدکننده و شرکت پشتیبانی امور دام) مربوط نیست! مردم علت گرانی آن را کجا جست‌وجو کنند؟

.

.

.

.

.

.

.

..

ایسنا


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.