گفتگوی صریح آریا با آل اسحاق: آقایان اول تکلیفشان را با قیمت ارز مشخص کرده، بعد تصمیم گیری کنند!

خبرگزاری آریا- رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران معتقد است دولت بایداول جهت گیری خود در مقوله نرخ ارز را مشخص کند بعد در مورد نرخ آن و مدیریت ارز تصمیم گیری کند.
یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی آریا با بیان مطلب فوق اظهار داشت: مقوله ارز یک متغیر چند وجهی است و بدون آنکه همه جوانب آن را در نظر گرفت نمی توان در مورد آن تصمیم گیری کرد.
این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه موضوعاتی نظیر صادرکنندگان، واردکنندگان، تولیدکنندگان، مصرف کنندگان، شرایط بین الملل و … در تعیین قیمت ارز دخیل است اضافه کرد: این که شما بیایید یک جهت فلش بزنید به نشانه آنکه آن را بخواهیم ادامه بدهیم به این مفهوم است که آن موضوع به طرز مناسبی شناخته نشده است و هرکسی از ظن خود به این موضوع نگاه می کند.
آل اسحاق تاکید کرد: موضوع تعیین نرخ ارز یک موضوع در سطح ملی است و در همه حوزه ها باید به آن نگاه شود و اگر اینطور نباشد قطعا موضوع ارز و مسائل آن حل نمی شود.
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران متذکر شد اگر حوزه بین الملل هدف باشد باید یک استراتژی مشخص در این زمینه چیده شود.
 وی ادامه داد: اگر منظور تامین ریال دولتی باشد این کاری است که در حال حاضر مسئولان انجام می دهند و اگر منظور و هدف ما صادرکنندگان باشند آنها از اینکه قیمت ارز بالارفته است خوشحال هستند.
به گفته وی اگر هدف تامین منافع مصرف کننده باشد افزایش قیمت ارز یک مساله نابهنجار قلمداد می شود.
آل اسحاق افزود: در رابطه با تولید نیز با توجه به اینکه مواد اولیه بسیاری از صنایع وارداتی است بالارفتن قیمت ارز به ضرر بسیاری از تولیدکنندگان تمام می شود.
وی همچنین با اشاره به بورس ارز و اظهارنظرهایی که در این زمینه انجام می شود گفت: بورس ارز می تواند هم جنبه مثبت داشته باشد و هم جنبه منفی ولی هرکدام تابع شرایطی است اگر بورس ارز به طور مناسب تدبیر نشده باشد این یک عمل ناپخته محسوب می شود و باید حدود و ثغور این مطلب مشخص شود.
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در پایان تاکید کرد: باید تمامی جوانب امر در رابطه با بورس ارز سنجیده شود و بعد از درنظر گرفتن همه متغیرها در رابطه با راه اندازی یا عدم راه اندازی این بورس تصمیم گیری شود.
به گزارش آریا، باید منتظر روز های آینده نشست و دید که نرخ ارز آیا روند کاهش به خود خواهد گرفت یا خیر و از طرف دیگر دولت وبه خصوص بانک مرکزی چه
برنامه ای برای ساماندهی و مدیریت نرخ ارز دارد.
به گزارش آریا، این در حالی است که با مطرح شدن بورس ارز فعالین بخش خصوصی در اتاق بازرگانی تهران خواستار تعویق یک ماهه راه اندازی این بورس شدند و در جلسه دیروز شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی محمد نهاوندیان دبیر این شورا از خارج شدن بورس ارز از دستور کار خبر داد و اعلام کرده دولت طرح تکمیلی خود برای مدیریت نرخ ارز را به زودی اطلاع رسانی خواهد کرد.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.