یادی از فاجعه فلسطین (روز نکبت)

در جنگ سال ۱۹۴۸ از یک سو چند کشورعرب و از سوی دیگر پارتیزان های صهیونیستی ‘پالماخ’، ‘آرگون’ ، ‘هاگانا’، ‘چیرن’ و داوطلبان یهودی حضور داشتند.

این جنگ پس از اعلام پایان دوره قیمومیت بریتانیا بر فلسطین و خروج نیروهایش از منطقه و اعلام ‘دولت اسراییل’ در زمین های تحت سیطره پارتیزان های صهیونیستی در فلسطین رخ داد.

همچنین این جنگ پس از قطعنامه سازمان ملل مبنی بر تقسیم فلسطین به دو کشور یهودی و عربی رخ داد امری که با مخالفت کشورهای عربی مواجه شد و در پی آن چند کشور عربی جنگ را علیه این پارتیزان ها برای اخراج آنان از زمین های اشغالی آغاز کردند.

این جنگ از تاریخ ۱۵ مه ۱۹۴۸ تا مارس ۱۹۴۹ ادامه داشت.

در پایان این جنگ چریک های صهیونیست با پشتیبانی آمریکا ۵۸۰ روستای فلسطینی را ویران و ۸۰۰ هزار شهروند فلسطینی را آواره کردند که امروزه شمار آنان به حدود چهار میلیون نفر رسیده است و غالبا در اردوگاه های پناهندگان کرانه باختری رود اردن، نوار غزه و کشورهای عربی همجوار زندگی می کنند.

به گزارش منابع خبری، فلسطینی ها امروز خود را برای گرامیداشت این فاجعه آماده می کنند و قرار است راهپیمایی هایی در مناطق مختلف فلسطین و زمین های اشغالی سال ۱۹۴۸ برگزار شود.

پناهندگان فلسطینی پارسال با برگزاری راهپیمایی هایی در مرز کشورهای سوریه، لبنان و اردن با فلسطین اشغالی با نام ‘راهپیمایی های بازگشت’ یاد این روز را گرامی داشتند.

نیروهای اشغالگر قدس در جریان این راهپیمایی ها به سمت شرکت کنندگان تیراندازی کردند که در اثر آن ۱۵ نفر از جمله چهار نفر از آنان در منطقه جولان اشغالی سوری به شهادت رسیدند.

پارسال صدها جوان پس از عبور از سیم خاردار و میادین مین که توسط نیروهای اشغالگر کار گذاشته شده است، وارد روستای ‘مجدل شمس’ شدند و یکی از آنها نیز توانست به شهر ‘یافا’ در فلسطین اشغالی وارد شود اما نیروهای اشغالگر قدس او را به سوریه بازگرداندند.

مفسران سیاسی در آن زمان این راهپیمایی ها را به مثابه مرحله جدیدی از رویارویی با رژیم اشغالگر قدس دانستند.

آنها این راهپیمایی ها را به عنوان یک رخداد گذرا تلقی نکردند بلکه آن را مبارزه جدیدی در تاریخ فلسطین با عنوان ‘بازگشت پناهندگان’ یاد کردند چراکه فلسطینی ها برای اولین بار از مرحله جشنواره ها و سخنرانی ها به مرحله تلاش عملی برای بازگشت به خانه هایشان منتقل می شدند.

اما امسال سالروز فاجعه و یا نکبت در سایه تحولات در برخی کشورهای عربی به مساله ای حاشیه ای و اولویت ثانوی تبدیل شده است به ویژه اینکه بسیاری از شبکه های خبری از جمله ‘العربیه’ و ‘الجزیره’ موضوع فلسطین را تحت الشعاع تحولات سوریه قرار داده اند.

این در حالی است که اقدامات نیروهای اشغالگر قدس که با هدف یهودی سازی قدس و مسجد الاقصی و اشغال زمین های فلسطینی از طریق افزایش شهرک سازی دنبال می شود، با بی توجهی اتحادیه عرب مواجه شده است.

ایجاد ‘اسرائیل’ بر زمین های فلسطین جنایتی بزرگ در حق جهان اسلام و عرب به شمار می رود، اما ایستادگی، پایداری و فداکاری های ملت فلسطین توانست هویت ملی و اسلامی فلسطینی را حفظ کند.

فلسطینی ها به رغم بی توجهی عرب ها به آنها اما همچنان برای بازپس گیری زمین و دیگر حقوق خود ایستاده و توانسته اند قوای دشمن صهیونیستی را تضعیف کنند که اخراج صهیونیست ها از نوار غزه نمونه ای بارز از امیدواری آنها به بازپس گیری همه زمین های فلسطینی است.

خاورم**۲۱۳۱**ا.ا**۱۴۳۱**۱۴۲۳

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۳۴۳۱۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.