یک پیش غذا برای تمام فصول

۰۹ام بهمن ،

مسئله مهمی که مورد سؤال بسیاری از اشخاص می‌باشد، بهترین زمان برای مصرف سالاد است که عقاید متفاوتی در مورد این امر وجود دارد.

ممتازنیوز: بعضی از اشخاص بهترین زمان مصرف سالاد را قبل از غذا می‌دانند، عده‌ای دیگر معتقدند که سالاد بهتر است همراه غذا میل شود و بعضی دیگر بر این باورند که سالاد را باید بعد از غذا مصرف کرد.

زمان مناسب برای خوردن سالاد

زمان مصرف سالاد بستگی به وضعیت شخص دارد.

برای اشخاص کم‌اشتها و لاغر که تمایل چندانی به مصرف غذا ندارند بهتر است سالاد را پس از صرف غذا میل نمایند، به این ترتیب علاوه بر آنکه از خواص تغذیه‌ای بسیار مفید سالاد استفاده می‌کنند، اشتهای آنان را نیز جهت مصرف غذا کور نمی‌کند

و می‌توانند غذای خود را به مقدار کافی میل نمایند. این اشخاص چنانچه بلافاصله بعد از غذا اشتها برای خوردن سالاد ندارند، بهتر است با فاصله‌ای مناسب پس از صرف غذا، سالاد میل کنند.

اما برای اشخاص چاقی که دچار پرخوری می باشند و در هر وعده غذایی به مقدار بسیار و بیش از حد نیازشان غذا می‌خورند، سالم‌ترین، آسان‌ترین و بهترین روش جهت پیشگیری و مقابله با پرخوری آن است که حدود ۲۰ دقیقه تا نیم‌ساعت قبل از غذا آغاز به خوردن سالاد بنمایند.

به این ترتیب چون سالاد سبب پر شدن قسمتی از معده از مواد کم‌کالری (یعنی سالاد) می‌شود، منجر به سیری نسبی شده و جلوی اشتهای فراوان آنها را برای صرف غذا می‌گیرد و به متعادل خوردن و کاهش وزن‌شان کمک می‌‌کند.

البته این امر در شرایطی است که از سس‌های پرچرب و پرکالری در سالاد استفاده نشود و سس سالاد منحصر به آب لیموترش تازه یا نارنج و یک‌قاشق روغن زیتون و در صورت تمایل یکی دو قاشق ماست کم چرب باشد.

اما سایر اشخاص، یعنی اشخاص با اشتها و وزن متعادل، می‌توانند سالاد را همراه غذا و یا پس از آن صرف نمایند. البته مصرف غذا همراه سالاد می‌تواند به خوشمزه‌تر کردن و تنوع غذا کمک کند.

ضمناً اشخاص با وزن بالا می‌توانند قسمتی از بشقاب غذایی خود را به سالاد اختصاص دهند، در این‌صورت مقدار برنج یا غذای پرکالری مصرفی آنان کاهش یافته و ضمناً از خواص تغذیه‌ای سالاد نیز بهره‌مند می‌گردند.

باورهای غلط در مورد مصرف سالاد

برخی از اشخاص عقیده دارند که سالاد به سبب آنکه حجیم بوده و سبب اتساع معده می‌شود، اشتها را تحریک کرده و منجر به پرخوری می‌گردد و حتی مدعی می باشند که هر گاه سالاد میل می‌کنند مقدار بیشتری غذا می‌خورند.

لازم به توضیح است که واقعاً اتساع معده سبب بیشتر غذا خوردن و پرخوری می‌شود و این امر هم واقعیت دارد که سالاد حجم بسیاری را در معده اشغال می‌کند، اما خوردن آن نه تنها سبب پرخوری نمی‌شود، بلکه جلوی اشتهای شخص را برای خوردن غذای بسیار و بیش از حد نیاز می‌گیرد، زیرا سبب پر شدن معده می‌شود

و هر غذایی که قسمت قابل توجهی از معده را اشغال کند، سبب احساس سیری می‌شود و چون سالاد فصل از پیش غذاهای کم کالری ا‌ست، چنانچه قبل از غذا میل شود، منجر به کاهش اشتهای کاذب و پرخوری می‌گردد.

عده‌ای بر این باورند که مصرف سالاد سبب بزرگ شدن معده و شکم می‌شود و چون بزرگ شدن شکم یا به عبارت بهتر «چاقی شکمی» یکی از عوارض مهم و اولیه چاقی‌ها می‌باشد

و چون اکثر اشخاص، افزایش وزنشان از تجمع چربی در شکم آغاز می‌شود، پس به عقیده این گروه، بایستی سالاد در برنامه غذایی اشخاص، بخصوص اشخاصی که در معرض چاقی شکمی قرار دارند، حذف شود.

این باور به دو سبب در ذهن مخالفین مصرف سالاد شکل گرفته است:

۱- معمولا پس از خوردن سالاد بعضی از اشخاص دچار نفخ می‌شوند و به سبب نفخ، معده‌شان برجسته به نظر می‌رسد. این امر سبب می‌گردد که تصور کنند سالاد سبب بزرگ شدن شکم می‌شود،

در حالی‌که نفخ و بزرگی معده موقتی بوده و بعد از مدت کوتاهی، بعد از تخلیه سالاد از معده و ورود آن به روده و بخصوص پس از هضم آن، معده به حالت اولیه خود برمی‌گردد.

۲- چون مصرف سالاد سبب اشغال قسمتی از معده می‌شود، لذا معمولا شخص بعد از خوردن آن احساس پری در دستگاه گوارش می‌نماید، به همین سبب فرد تصور می‌کند که معده‌اش بزرگ شده و مبتلا به چاقی شکمی گردیده است.

بعضی اشخاص معتقدند که مصرف سالاد کمک به افزایش وزن و پیشرفت چاقی می‌نماید، زیرا مقداری کالری بر انرژی دریافتی از غذا می‌افزاید. سبب این اشخاص بر مدعایشان آن است ‌که چون سالاد جانشین غذا نمی‌شود و اضافه بر غذا مصرف می‌گردد، لذا نتیجه آن، چاقی است.

این باور به‌هیچ وجه صحیح نیست، زیرا: اصلاً سالاد فصل از پیش غذاهای کم‌کالری محسوب می‌شود و خوردن آن ابداً منجر به چاقی نمی‌شود. ثانیاً با مصرف سالاد، از مقدار غذای مصرفی شخص کاسته می‌شود،

به این معنا که سالاد جانشین قسمتی از خوراک روزانه شده و چون سبزیجات سالادی جزء مواد کم‌کالری می باشند، لذا برعکس تصور این دسته از اشخاص، نه تنها سبب چاقی نمی‌شوند، بلکه به کاهش وزن نیز کمک بسیاری می‌نمایند، به شرط آنکه از سس‌های آماده چرب همراه آن استفاده نشود.

با توجه به مطالب فوق، مصرف سالاد همراه ناهار و شام می‌تواند به سلامت انسان کمک نماید.

منبع: دنیای تغذیه


..
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.