۱۱ سال انتظار برای بیمه خدمات پرستاری در منزل/انتقاد از شورای عالی بیمه

۰۹م اسفند ،
ممتاز نیوز : عضو شورای عالی نظام پرستاری از ثابت ماندن تعرفه های مراکز خدمات پرستاری در منزل انتقاد کرد و گفت: معلوم نیست چرا شورای عالی بیمه از سال ۱۳۸۰ تاکنون از پوشش بیمه ای خدماتی که توسط این مراکز به مردم و بیماران ارائه می گردد، اجتناب کرده است.

محمد شریفی مقدم در گفتگو با مهر اظهارداشت: یکی از مسائلی که در سیستم پرستاری و وزارت بهداشت فراموش شده، مراکز مشاوره و ارائه خدمات پرستاری در منزل است.

وی با اعلام اینکه آیین نامه این مراکز در سال ۱۳۸۷ تهیه و در سال ۱۳۸۰ توسط وزیر بهداشت وقت به تمامی دانشگاههای علوم پزشکی کشور ابلاغ شده است، ادامه داد: این مراکز مستقیما با مسئولیت پرستاران اداره می شوند و آیین نامه جامع و کاملی برای آن تهیه شده است.

شریفی مقدم با اشاره به هزینه های سنگین مراقبت از بیماران مزمن که نیازمند خدمات طولانی مدت می باشند، گفت: در حال حاضر هزینه یک شب بستری بیمار سکته مغزی در بخش آی سی یو بیمارستان خصوصی بیش از یک میلیون تومان است.

وی افزود: بعضی از این بیماران ۲۰ روز تا ۲ ماه می بایست در بخشهای ویژه بستری شوند که هزینه سنگینی برای آنان دارد. در حالی که این قبیل بیماران می توانند با استفاده از خدمات پرستاری در منزل، هزینه های خودشان و نظام سلامت را کاهش دهند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری با اشاره به وجود این قبیل مراکز خدمات پرستاری در کشور آمریکا که بیش از ۴۰ سال سابقه فعالیت دارند، گفت: این مراکز در آمریکا تحت عنوان آژانسهای پرستاری، بیماران نیازمند خدمات پرستاری را شناسایی و به آنها در منازل خدمات می دهند.

شریفی مقدم اظهارداشت: فعال شدن مراکز مشاوره و مراقبت پرستاری در کشور، علاوه بر کاهش هزینه های نظام سلامت، میزان عفونتهای بیمارستانی را نیز کمتر می کند. چون در بیمارستان، یک پرستار برای ۲ بیمار بخش آی سی یو وجود دارد اما در منزل، یک پرستار به یک بیمار خدمات می دهد که این مسئله در ارتباط عاطفی بیمار و خانواده او نیز موثر است.

عضو شورای عالی نظام پرستاری با اعلام اینکه در سال ۸۰ برای بیش از ۶۰۰ مرکز مجوز فعالیت از سوی وزارت بهداشت صادر شد، گفت: متاسفانه به سبب عدم حمایت وزارت بهداشت از این مراکز، اغلب آنها تعطیل شده اند.

شریفی مقدم همچنین به عدم تعیین تعرفه برای این قبیل مراکز مشاوره و خدمات پرستاری در شورای عالی بیمه اشاره کرد و افزود: از سال ۸۰ که تعرفه ها را تعریف کرده اند، تاکنون هیچ تغییری در تعرفه های این مراکز به وجود نیامده است. در حالی که برای سایر گروههای پزشکی و پیراپزشکی، هر سال تعرفه تازهی تعیین می گردد.

وی با انتقاد از شورای عالی بیمه که خدمات مراکز مشاوره و مراقبتهای پرستاری را تحت پوشش بیمه قرار نداده است، گفت: این مسئله سبب شده که مردم نتوانند از خدمات این مراکز استقبال کنند چون توان مالی برای پرداخت هزینه های خدمات این مراکز را نداشته باشند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری با اشاره به تشکیل جلسه شورای عالی بیمه در هفته آینده، اظهارامیدواری کرد که تعرفه های مراکز خدمات پرستاری نیز پس از ۱۱ سال دوباره تعریف شود. زیرا این اقدام، به نفع سازمانهای بیمه گر است تا حق بیمه کمتری برای بیمه شدگان پرداخت کنند.

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.