۱۲ هزار استاد برجسته خوشنویسی در کشور فعالیت دارند

‘سیدمحمد حسینی’ روز شنبه در جمع خبرنگاران در قزوین افزود: خوشنویسی جایگاه والایی در اسلام و ایران داشته است به طوری که تعداد خوشنویسان بعد از انقلاب افزایش یافته است.

وی اظهار داشت:هنر خوشنویسی، عروس هنرهای اسلامی است و حتی موجب اعتلای هنرهای دیگر نیز می شود و توان آن را دارد که مددکار دیگر هنرها نظیر نقاشی، تذهیب، منبت و نگارگری باشد و زیبایی بیشتری به این آثار هنری دهد و آنها را ماندگار سازد.

حسینی با تاکید بر اهمیت معرفی هنرمندان و اندیشمندان کشور افزود: معرفی این شخصیت ها به معنای هویت تاریخی ما و بزرگانی است که در پرتو اسلام رشد یافته اند و امروز می توانند به عنوان الگو و اسوه معرفی شوند، از این رو نباید در معرفی بزرگان، مفاخر و مشاهیر کشور و استان غفلت صورت گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص لزوم ترویج هنر خوشنویسی در بین اقشار مختلف، یادآور شد: در زمان حاضر یک هزار و ۲۰۰ خوشنویس زن در کشور فعالیت دارند که امیدواریم روز به روز شاهد ترویج این هنر در بین اقشار مختلف باشیم و دانش آموزان و نوجوانان ما با این هنر زیبا آشنا شوند.

وی با اشاره به نقش هنر خوشنویسی در معرفی ایران، ادامه داد: با این هنر می توان هرچه بیشتر ایران اسلامی را به دنیا معرفی کرد و هنر زیبای خوشنویسی می تواند واقعیت های ایران و روحیات لطیف مردم ایران را به دنیا معرفی کند.

حسینی یاد آور شد: توسعه آموزش و مهارت همگانی در زمینه خوشنویسی نیازمند همکاری منسجم و همگانی آموزش و پرورش، رسانه‌ها و بخصوص رسانه ملی است تا خوشنویسی به جایگاه واقعی خود در کشور و این خطه فرهنگی کشور برسد.

وی ادامه داد:‌ هنر ابزاری برای ارائه فرهنگ و مفاهیم بلند مردم یک کشور به دیگر نقاط جهان است و خوشنویسی نیز به عنوان یک هنر غنی و ریشه‌ای در کشور ما این ظرفیت را دارد تا مفاهیم بلند و عظیم فرهنگی و دینی کشورمان را به مردم دنیا عرضه کند.

وی با اشاره به اینکه همه از قزوین با عنوان پایتخت خوشنویسی یاد می‌کنند، تصریح کرد: قزوین مدتی است که به پیشنهاد مسئولان به عنوان پایتخت خوشنویسی کشور مطرح شده است و این مهم نیز در شورای عالی فرهنگی کشور عنوان و تثبیت می‌شود ولی نام پایتخت خوشنویسی از دیرباز بر تارک قزوین نهاده شده است.

حسینی خاطر نشان کرد: باتوجه به ظرفیت‌ها و حضور اساتید خوشنویسی در قزوین این انتظار می‌رود که خوشنویسی قزوین در کشور پیشتاز باشد.

۷۳۸۹/ ۱۶۴۴/۵۰۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۴۳۱۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.