۱۴هزار میلیارد مالیات معوق

جام جم آنلاین: فرار مالیاتی و طفره رفتن از پرداخت مالیات بعلت اصلاح نشدن نظام مالیاتی همچنان در کشور ادامه دارد به‌گونه‌ای که دیوان محاسبات در آخرین گزارش خود اعلام کرده است که با اقدامات هیئت‌های مالیاتی این نهاد حدود ۱۴ هزار میلیارد ریال مالیات معوق اشخاص حقیقی و حقوقی در سال ۱۳۹۰ شناسایی شده است.

فرار مالیاتی و مالیات‌های معوق یکی از جدی‌ترین مشکلات نظام مالیاتی کشور هستند که بسیاری از کارشناسان اقتصادی در سال‌های اخیر بر لزوم رفع مشکلات قانونی برای کاهش این دو پدیده تأکید داشته‌اند و سازمان جهانی تجارت نیز یکی از شروط ورود ایران به این سازمان را اصلاح نظام مالیاتی کشور اعلام کرده است.

بر اساس اعلام روابط عمومی دیوان محاسبات کشور تنها در سال ۱۳۹۰ حدود ۱۴ هزار میلیارد ریال مالیات پرداخت نشده و تبدیل به مالیات معوق شده است که بعد از پیگیری‌های این دیوان بخشی از این مبلغ به حساب خزانه واریز شده و برای بخش دیگر توسط سازمان‌های مالیاتی برگ تشخیص متمم مالیات صادر شده است.

دیوان محاسبات در گزارش خود آورده است که هیئت‌های مالیاتی دیوان محاسبات مرکز و استانها، مبلغ مذکور را با تهیه گزارش‌های ملی در هفت محور درآمدهای مالیاتی و گمرکی را شناسایی کرده‌اند.

معوق شدن مالیات‌ها برآمده از سیستم نادرست دریافت مالیات و فقدان قدرت نظارتی کافی است، در سال‌های اخیر برخی از نمایندگان با تدوین طرح‌هایی سعی در اصلاح نظام قانون مالیاتی کشور داشتند و به همین منظور کمیسیون ویژه‌ای با نام کمیسیون طرح تحول اقتصادی در مجلس تشکیل شد که یکی از اهداف هفت گانه آن اصلاح نظام مالیاتی کشور بود؛ البته فعالیت سه ساله کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی در مجلس هشتم نتیجه چندانی برای اصلاح نظام مالیاتی نداشت و طرح این کمیسیون نتوانست به صحن مجلس راه پیدا کند.

گزارش اخیر دیوان محاسبات کشور نشان می‌دهد که درآمد مالیاتی بعنوان بخشی از درآمدهای دولت همواره با مشکل محقق نشدن و یا فرار مالیاتی روبرو است و همین موضوع اهمیت بررسی و تدوین نهایی طرح اصلاح نظام مالیاتی در مجلس نهم را مشخص می‌کند.

مهدی جلیلی – جام جم آنلاین


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.