۲ پیشنهاد برای رفع مشکل پیمانکاران

۲۶م دیماه ،

به گزارش نوساز، ˈحسن سعادتمندˈ در گفت و گو با خبرنگاراقتصادی ایرنا یکی از این پیشنهادات را استفاده از منابع بانکی برشمرد و گفت: براین اساس دولت و بانک طرف یکدیگر قرار نمی گیرند بلکه پیمانکار طرف مقابل بانک شده و صورت وضعیت مالی تایید شده و پرداخت نشده خود را به عنوان وثیقه به بانک ارائه می کند و بانک نیز به میزان۶۰ تا۸۰ درصد آن را به عنوان وام به پیمانکار پرداخت می کند تا او پروژه را ادامه دهد.

وی سپس با تاکید براینکه این فرآیند باید تا پایان شرایط فعلی ادامه یابد، افزود: پس از آنکه صورت وضعیت های وثیقه شده، پرداخت شد تسویه حساب بانک با پیمانکار انجام می گردد و پس از آن هم دستگاه اجرایی از بانک استعلام کرده و میزان سود پرداختی پیمانکار به بانک از بابت این موضوع را در قالب قرارداد مربوطه به پیمانکار پرداخت می کند.

سعادتمند دربارهٔ پیشنهاد دیگر کانون سراسری پیمانکاران عمرانی ایران، به توزیع مبالغ قابل توجه یارانه میان مردم در هر ماه اشاره کرد و گفت:این مبالغ به هیچ روی به صورت سرمایه ای عمل نکرده و مصرف می گردد و به سبب خاصیت نقدینگی، اثر تورمی نیز دارد بنابراین پیشنهاد می گردد به جای این یارانه ها، به مردم اوراق مشارکت واگذار شود که هم سرمایه و پس انداز بوده و هم ارزش افزوده دارد.

به گفته سعادتمند با این روش، منابع حاصل از برگشت یارانه های نقدی به پروژه های عمرانی تزریق شده تا به صورت سرمایه های مولد درآید.

وی با بیان اینکه یکی از پیشنهادات دولت برای حل این مشکل، واگذاری اوراق مشارکت به پیمانکاران بابت مطالبات معوقه آنهاست که به طور طبیعی به آنها سود نیز تعلق می گیرد، تصریح کرد : به سبب عدم امکان سریع نقدشوندگی اوراق مشارکت، این پیشنهاد دولت نمی تواند مشکل شرکت های پیمانکاری را حل کند چراکه آنها با توجه به عدم وصول مطالبات خود از دولت، نقدینگی شان به حد صفر رسیده و قادر به ادامه فعالیت نیستند.

رییس هیات مدیره کانون سراسری پیمانکاران عمرانی ایران تصریح کرد: هم اکنون کمبود نقدینگی، پروژه های عمرانی کشور را تهدید می کند به گونه ای که بخش وسیعی از این پروژه ها تعطیل و یا در حال تعطیل شدن می باشند و این اتفاق بیکاری گسترده ای در سطح جامعه به دنبال دارد.


آخرین خبرها
منبع: نوسازنیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.