۴ ماده غذایی برای پیشگیری از کم‌خونی

تغذیه > موادغذائی  – 
برای آنکه دچار فقر آهن نشوید قرار دادن برخی مواد غذایی در برنامه غذایی اهمیت ویژه‌ای دارد.

۱) موادغذایی غنی از ویتامین b۱۲ :

ویتامین b۱۲ به ویژه در موادغذایی حیوانی مانند گوشت قرمز، ماهی، میوه‌های دریایی و درصد کمتر در تخم‌مرغ و پنیر وجود دارد.

گیاهخواران مطلق معمولا دچار کم‌خونی می‌شوند چون از منابع ویتامین b۱۲ استفاده نمی‌کنند. از جمله نشانه‌های کم‌خونی، تنگی نفس، خستگی، افزایش ضربان قلب و… است اگر فکر می کنید به این علایم دچارید ممکن است پزشک برای شما مکمل b۱۲ تجویز کند.

۲) موادغذایی غنی از آهن:

آهن در تولید هموگلوبین یا پروتئینی که حامل اکسیژن است نقش دارد. در این میان وجود آهن هم که در گوشت قرمز و جگر وجود دارد برای بدن ضروری است البته باید در مصرف منابع آهن هم توجه کرد که برخی منابع کلسترول خون را افزایش می دهند. کشمش هم منبع خوب آهن هم است اما آهن آن به سختی توسط بدن جذب می‌شود.

بنابراین توصیه می‌کنیم آن را همراه با منابع حیوانی آهن هم یا همراه با منابع غنی ویتامین c مصرف کنید تا بهتر جذب بدن شود. حبوبات هم غنی از آهن هستند. غذایی مانند عدس پلو که در آن هم عدس وجود دارد هم کشمش هم گوشت اگر به همراه آبلیمو مصرف شود برای کم خون‌ها غذایی بسیار مناسب است.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید اینکه زنان زیر ۵۰ سال روزانه به ۱۸ میلی‌گرم، زنان بالای ۵۱ سال و مردان بالغ به ۸ میلی‌گرم آهن در روز نیاز دارند. ۹۰ گرم گوشت گاو، ۶/۳ میلی‌گرم آهن دارد در حالی که یک واحد حبوبات کامل ۱۰ میلی‌گرم آهن دارد. با این وجود آهن حیوانی راحت‌تر از آهن گیاهی جذب بدن می‌شود.

۳) موادغذایی غنی از ویتامین c :

سبزی‌جاتی مانند بروکلی و فلفل و مرکبات منبع خوب ویتامین c هستند و به جذب بهتر آهن کمک می‌کنند. بررسی‌های متعددی نشان داده است وقتی ویتامین c همراه با مواد غذایی غنی از فیتات‌ها مانند اسفناج مصرف می‌شود میزان جذب آهن بالا می‌رود.

۴) موادغذایی غنی از فولات یا ویتامین b:

به تکثیر گلبول‌های قرمز کمک کرده و اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها را بهبود می‌بخشد. برخی افراد نمی‌توانند ویتامین b را از طریق موادغذایی جذب کنند و لازم است مکمل اسیدفولیک مصرف کنند. اما اگر جزو این دسته افراد نیستید یا به دلیل باردار بودن به میزان بالای غلات احتیاج ندارید می‌توانید با مصرف روزانه سبزی‌جات برگ سبز، آب پرتقال یا گردو نیاز روزانه خود را تامین کنید.

منبع:ممتاز نیوز

 


اخبار اخبار سلامت

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.