۸ درصد کودکان از آلرژیهای غذایی رنج می برند/مهمترین غذاهای حساسیت زا

۳۰م دیماه ،

۸ درصد کودکان از آلرژیهای غذایی رنج می برند/مهمترین غذاهای حساسیت زا

8 درصد کودکان از آلرژیهای غذایی رنج می برند/مهمترین غذاهای حساسیت زا

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این مطلب که در حدود ۸ درصد کودکان از آلرژیهای غذایی رنج می برند، اظهارداشت: شیوع آلرژیهای غذایی در همه کشورها در حال افزایش است.

به گزارش راسخون، دکتر منصور بهرامی در گفتگو با مهر افزود: مهمترین تظاهرات آلرژیهای غذایی در دستگاه تنفسی شامل رینوکنژکتیویت و آسم و در پوست شامل کهیر، آنژیوادم و درماتیت آتوپیک است.

دبیر علمی کنگره سلامت، تغذیه و آلرژی غذایی کودکان به نشانه های آلرژیهای غذایی در دستگاه تنفسی اشاره کرد و افزود: علایم عموما سریع بروز می کنند و شامل آبریزش بینی، ریزش اشک همراه با التهاب ملتحمه، عطسه، خارش چشم و بینی، التهاب حنجره، سرفه های خشک، خس خس سینه و تنگی نفس و آسم است.

این متخصص کودکان گفت: ارتباط واضحی بین حساسیت به تخم مرغ و بروز حساسیتهای تنفسی در آینده وجود دارد. حساسیت به آجیلها نیز می تواند در آینده سبب بروز مشکلات تنفسی و آسم گردد.

بهرامی ادامه داد: رینیت آلرژیک که به طور شایع در آلرژیهای غذایی دیده می گردد می تواند همراه علایم آلرژیهای غذایی در ارگانهای دیگر مثل پوست، گوارش و تنفس هم وجود داشته باشد.

وی افزود: در مطالعات مختلفی که در مراکز تحقیقاتی آسم و آلرژی وجود داشته پیوسته دخالت آلرژیهای غذایی در بروز علایم آسم مشخص شده  است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به شیوع آلرژیهای غذایی که سبب بروز علائم تنیسی می شوند، اشاره کرد و گفت: غذاهایی که سبب بروز علائم تنفسی می شوند معمولاً همراه با علایم پوستی و گوارشی می باشند.

دبیر علمی کنگره سلامت، تغذیه و آلرژی غذایی کودکان ادامه داد: تخم مرغ، شیرگاو، آجیل، سویا، ماهی، حلزون، بادام درختی مهمترین آلرژنهایی می باشند که سبب بروز علائم تنفسی می شوند.

بهرامی با بیان این مطلب که کودکانی که مبتلا به آلرژی غذایی می باشند ممکن است در آینده مبتلا به آسم گردند، گفت: نقش آلرژیهای غذایی در بروز آسم کودکی بارزتر از بزرگسالان است. کودکان مبتلا به درماتیت آتوپیک با منشاء آلرژی غذایی بیشتر در معرض خطر آسم می باشند.

وی با بیان مطلب که آلرژیهای غذایی سهم شناخته شده ای در بروز آسم دارند، افزود: در آسم با منشاء آلرژی غذایی معمولاً علایم پوستی و گوارشی نیز همراه است.

بهرامی تاکید کرد: بروز علایم آلرژیهای غذایی در کودکی ممکن است پیش درآمد آسم در بزرگسالی باشد. شیوع آسم هایی که به سبب آلرژیهای غذایی بروز می کنند در سنین کم شایعتر است. علایم تنفسی به خصوص آسم هایی که به سبب آلرژیهای غذایی بروز می کنند حکایت دارد.

/۱۱۱/


اخبار راسخون / بهداشت و درمان
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.