ایهود باراک: اوباما در سفر به اسراییل طرحی دربارهٔ برنامه هسته‌ای ایران به همراه داشت

۱فروردین ۱۳،

وزیر دفاع سابق اسراییل در مقاله‌ای خبر اد که اوباما در سفر اخیر خود به سرزمین‌های اشغالی یک طرح ویژه دربارهٔ برنامه هسته‌ای ایران به همراه داشته است.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران به نقل از ایران هسته‌ای، وزیر دفاع سابق اسراییل در مقاله ای خبر اد که اوباما در سفر اخیر خود به سرزمین های اشغالی یک طرح ویژه دربارهٔ برنامه هسته ای ایران به همراه داشته است.

ایهود باراک در مقاله ای که روز ۲۹ اسفند (۱۹ مارس ۲۰۲۴) در روزنامه وال استریت ژورنال انتشار یافته، همچنان بر این موضوع تاکید کرده است که ایران بزرگترین تهدید برای اسراییل است.

متن کامل مقاله وی که یک روز پس از بازنشستگی اش انتشار یافته در ادامه می آید:

سالهای اخیر شاهد زمین لرزه سیاسی در زمینه ژئوپولتیک بودیم که نظام منطقه را که طی چند نسل، ایجاد شده بود سرنگون کرد و به نقل از وی، نظام های بی ثبات و کشورهایی فروپاشیده به وجود آمد. به عقیده باراک، چالش واقعی خاورمیانه، کشورهای فروپاشیده ای می باشند که به هزاران موشک مسلح می باشند و گروه های تروریستی در آنها فعالیت می‌کنند اما در مقابل تاکید کرد بزرگترین چالش برای اسراییل همچنان پرونده هسته ای ایران است.

اجازه دادن به جمهوری اسلامی برای دست یابی به سلاح هسته ای به این معنی خواهد بود که ممنوعیت گسترش این سلاح از بین رفته است و ممکن است کشورهایی مانند ترکیه، عربستان و حتی مصر وارد این راه شوند و سلاح هسته ای به دست گروه هایی بیفتد که تروریست می باشند.

دیپلماسی و تحریم ها به تنهایی به برنامه هسته ای ایران را متوقف نخواهد کرد. همه گزینه ها از جمله گزینه نظامی برای تعامل با ایران آماده باشد.

جلوگیری از توسعه برنامه هسته ای ایران بسیار سخت و با خطرهای بسیاری همراه است اما، رویارویی با ایران هسته ای در چند سال آینده سخت تر و پرهزینه تر خواهد بود و ممکن است پیامدهای وحشتناکی داشته باشد.

سفر کنونی اوباما می‌تواند راه حل هایی برای برنامه هسته ای ایران داشته باشد؛ زیرا او طرحی برای جلوگیری از ادامه توسعه برنامه هسته ای ایران، با خود آورده است.

ادامه رکود سیاسی به ایجاد کشوری دوملیتی منجر خواهد شد به همین سبب پیشنهاد می کنم که اسراییل زیر پوشش آمریکا و آنچه کشورهای میانه رو در منطقه خوانده می‌شوند، یک طرح سیاسی شجاعانه در برابر فلسطین ارائه دهد. تاسیس دو کشور تنها راه حل ممکن است و می‌تواند کمکی برای تضمین امنیت اسراییل باشد.

با وجود این ایهود باراک معتقد است که تاسیس دو کشور در حال حاضر ممکن نیست و در نتیجه فلسطین و اسراییل باید به راه حل های مرحله ای دست یابند و اگر مشخص شود که راه حل منطقه ای نیز قابلیت تحقق را ندارد، اسراییل باید گام های یکجانبه ای بردارد از جمله اینکه ساختمان سازی به مجموعه شهرکهایی محدود شود که در زبان عبری غوش عتصیون نام دارد. جرج بوش پسر در زمان ریاست جمهوری خود در پیامی مشهور به آرییل شارون،‌ اول وزیر اسراییل، متعهد شده بود که حتی در صورت دست یابی به هر گونه راه حلی بین اسراییل و فلسطین، این شهرکها تحت حاکمیت اسراییل باقی خواهد ماند. باراک معتقد است باید تدابیری اتخاذ شود که به کاهش ارتباط اقتصادی فلسطینی به اسراییل کمک می‌کند و به عقیده وی این گام ها دست یابی به راه حل نهایی را برای درگیری تاریخی دو ملت، نزدیک می‌کند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.