چگونه به سوالات جنسی کودکان پاسخ دهیم؟!

کودک سالم
سال ششم، شماره ۱۹۲، دوره جدید،
شماره ۹، مـرداد۹۱
عرضه در روزنامه فروشی های سراسر کشور

چگونه به سوالات جنسی کودکان پاسخ دهیم؟!

والدین عزیز، چگونه به سؤالات جنسی کودکان‌تان پاسخ می‌دهید؟آیا تا به حال کودک‌تان از شما پرسیده که چگونه به دنیا آمده است و شما چه جوابی به او داده‌اید؟معمولاً صحبت کردن با کودکان درباره جنسیت، برای والدین بسیار دشوار است و آنها نگران زیاد یا کم گفتن و یا گیج کردن بچه‌های خود هستند و بعضی‌ها فکر می‌کنند که اگر درباره جنسیت با کودکان خود صحبت کنند، افکار جنسی در ذهن آنها پرورش می‌یابد و آنها را به تجربه جنسی تشویق می‌کنند. پدر و مادر فکر می‌کنند که اگر کودک‌شان در ظاهر بی‌علاقه است، هنوز آمادگی لازم را ندارد یا اینکه نیازی به دانستن ندارد. در حالی‌که بچه‌ها حتماً سؤالی دارند اما نمی‌دانند چگونه بپرسند یا شاید بی‌میلی والدین خود را نسبت به پاسخ گفتن به چنین سؤالاتی احساس می‌کنند. بنابراین شما باید حرف بزنید و نگذارید که نگرانی شما یا سکوت فرزندان مانع باز کردن صحبت شود. به آنها بگویید که سخن گفتن درباره‌ی جنسیت، گاهی با شرم و حیا همراه است چون موضوعی خصوصی است و همین جمله، زمینه را برای گفت‌وگو باز می‌کند.

آموزش
بدانید که آموزش مسائل جنسی نیز باید تدریجی و در طی زمان صورت گیرد و متناسب با مراحل رشد کودک باشد، یعنی همان‌طور که کودک بزرگ می‌شود، جزئیات بیشتری به او گفته شود. بدانید که محیط، دوستان، اسباب‌بازی، فیلم‌ها، همه به کودک شما درباره جنسیت آموزش می‌دهند و روی کودکان تأثیر می‌گذارند، پس چرا شما والدین عزیز، تأثیر نگذارید؟بهترین زمان آموزش، در طول جریان زندگی روزمره است. شما می‌توانید از هر موقعیتی برای این منظور استفاده کنید، مثلاً وقتی تلویزیون برنامه‌ای درباره زایمان یک حیوان نشان می‌دهد یا وقتی کودک در هنگام تعویض پوشک بچه، نگاه می‌کند و یا این‌که فصل‌هایی از یک کتاب را انتخاب کنید و با کودک خود حرف بزنید. اگر فرزندتان، شما را با سؤال خود غافلگیر کرد، نگران نباشید، می‌توانید پاسخ او را به تعویق بیندازید، اما حتما در اولین فرصت به پرسش او پاسخ دهید.

اطلاعات جنسی متناسب با سن
 تا سن پنج سالگی، بیشتر بچه‌ها باید نام صحیح اعضای بدن، از جمله اعضای تناسلی را بدانند. باید مفهوم فضای شخصی و خصوصی در هنگام دستشویی رفتن و پوشیدن لباس را بدانند. بتوانند به راحتی با والدین و فرد قابل اعتمادی درباره جنسیت صحبت کنند. نسبت به هویت مذکر یا مؤنث خود عزت‌نفس داشته باشند. بین شش تا نُه سالگی بیشتر بچه‌ها باید بتوانند تولید مثل حیوانات و گیاهان به عنوان قسمتی از چرخه‌ی حیات را بدانند. باید چیزهایی راجع به اینکه نوزادان از کجا می‌آیند! چطور داخل شکم می‌روند و چگونه بیرون می‌آیند، شنیده باشند.تفاوت بین دو جنس را بدانند. مفاهیم مربوط به خانواده، پدر و مادر شدن، طلاق و ازدواج را بدانند بین نُه تا سیزده سالگی بیشتر بچه‌ها باید جنسیت را به عنوان بخشی طبیعی از زندگی درک کند. با تغییرات طبیعی دخترها و پسرها در دوران بلوغ آشنا شوند.  بتوانند با دیگران دوست شوند و دوستی‌های‌شان را حفظ کنند. روند تولید مثل، از جمله مفاهیم آمیزش جنسی، پدر و مادر شدن، سقط و جلوگیری را بدانند. درباره انتقال ایدز و بیماری‌هایی که از طریق جنسی منتقل می‌شود، اطلاعات بیشتری به دست آورند. مفهوم خصوصی بودن برخی از اعضای بدن را حفظ کنند و بدانند که سوءاستفاده‌ی جنسی چیست و چگونه می‌توان آن را تشخیص داد و چگونه می‌توان خود را از آن محافظت نمود و در موقعیت‌هایی که بالقوه خطرناک هستند، چگونه باید رفتار کرد. کودک وقتی از مهد به خانه می‌آید. ناگهان از مادرش می‌پرسد، مامان نوزاد از کجا می‌آید؟ مادر می‌گوید؛ تو چی فکر می‌کنی، از کجا می‌آید؟دختر: مطمئن نیستم، شاید از تو بیمارستان، مربی من دارد بچه‌دار می‌شود.مادر: نوزاد در جای مخصوصی از بدن مادر رشد می‌کند تا بیرون بیاید.دختر: شکم، درسته؟مادر: نه در جای مخصوص نوزادان که رَحِم گفته می‌شود.البته گاهی اوقات بچه‌ها راجع به این مسائل بسیار سؤال می‌کنند، به‌‌طوری که مادر خسته می‌شود و حتی تا چند روز به زبان خودشان آن را تکرار می‌کنند.شما می‌توانید به فرزندان خود بگویید که در بدن زن، سلول خصوصی برای درست کردن بچه وجود دارد که این سلول تخمک است. پدرها هم سلول مخصوصی دارند که برای درست کردن بچه است که اسپرم نام دارد. که این دو وقتی به هم می‌رسند، بچه شروع به رشد می‌کند، بعضی مادران نگران هستند که فرزندان آنها از آنها بپرسند چطور این دو به هم می‌رسند؟

دادن اطلاعات صحیح به کودک
اما بدانید بهتر است این‌گونه مسائل را فرزند شما از زبان شما بشنود تا از همسالان خود که ممکن است اشتباه به او توضیح دهند. نگران نباشید وقتی که فرزند شما بداند که با او درست و روراست صحبت می‌کنید و اطلاعات درست به او می‌دهید، راحت‌تر با این مسأله برخورد می‌کند و در آینده کمتر دچار آسیب‌های جنسی می‌شود و البته برای فهمیدن مسائل جنسی، کمتر به تجربه‌های خودسرانه خود می‌پردازند. وقتی شما اطلاعاتی را در این‌باره به کودک خود می‌دهید، فرصتی را برای او ایجاد می‌کنید تا بتواند در آینده جزئیات این مسأله را راحت‌تر درک کند و دچار ابهام نشود. به‌خصوص با شبکه‌های متعدد ماهواره‌ای و اینترنت و برنامه‌های نامناسبی که امروزه وجود دارند حتی بچه‌ها ممکن است بدون هیچ آمادگی، با صحنه خاصی از فیلم مواجه و دچار اضطراب و احساس گناه شوند. شما پدر و مادر عزیز می‌توانید با اطلاعات درست، سلامت روانی و جنسی کودک خود را از کودکی پایه‌ریزی کنید.بهتر است که کودک شما قبل از رسیدن به بلوغ جنسی و جسمی، راجع به جنسیت اطلاعاتی داشته باشد تا بتواند این دوره را به راحتی سپری کند. دقت کنید هرچه سن کودک کمتر باشد، پاسخ‌ها را عینی‌تر و با لحن جدی بیان کنید.


نشریه نی نی Nini Mag.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.