بانک کشاورزی باید به جهاد واگذار شود

۱۷ام بهمن ،

بینا- یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در مورد طرح انتزاع بانک کشاورزی گفت: با توجه به دغدغه کشاورزان، این بانک باید به نهادی واگذار شود که به مسائل این بخش اشراف کامل داشته باشد.
به گزارش بینا، علی ایران‌‌پور با اشاره به دلایل نمایندگان طراح انتزاع بانک کشاورزی از وزارت امور اقتصادی و دارایی به وزارت جهاد کشاورزی، به فارس اظهارداشت: وزارت جهاد کشاورزی یک نهاد تخصصی در بخش کشاروزی است و نیازهای بخش را بهتر می‌تواند تشخیص دهد که چه طرح‌هایی باید در اولویت قرار گیرد.
وی ادامه داد: در سال‌های اخیر به سبب تغییراتی که در مجمع بانک مرکزی منجر به این شد که ارائه تسهیلات به کشاورزان کاهش یابد، نمایندگانی که با کشاورزان ارتباط دارند، می‌دانند که این طرح‌ها در فرآیند طولانی و به سختی به آنها پرداخت می‌شود و آنچه که نیاز کشاورزان است، را در اختیار بانک قرار نمی‌دهد.
این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: با توجه به این مسائل نمایندگان به این نتیجه رسیدند، اگر وزارت جهاد کشاورزی با توجه به اشراف کامل به این حوزه بیشتر از سایر بخش‌ها دغدغه افزایش تولید و بهره‌وری را دارد و در منطقی‌کردن ارائه تسهیلات گام بردارد.
وی اصلی‌‌ترین سببی که بخش کشاورزی در روند واگذاری‌ها قرار نگرفت، نقش تخصصی و توسعه‌ای بانک بوده است، گفت: با این وجود بانک کشاورزی در حوزه‌هایی وارد شده که در جزو وظایف آن نبوده است، به طوری که در بخش‌هایی مانند میراث فرهنگی تسهیلات کلانی پرداخت می‌شود که این منابع باید در بخش کشاورزی مصرف شود، تا این بخش به اهداف تعیین شده در برنامه پنج توسعه دست یابد.
ایران پور افزود: با توجه به این مسائل معتقدیم در صورتی که بانک کشاورزی زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی فعالیت کند، بیشتر در خدمت کشاورزان قرار می‌گیرد.
وی در پاسخ به این سوال که با اجرای این طرح آیا کار تخصصی بانکی مورد خدشه قرار نخواهد گرفت، گفت: بانک کشاورزی با سایر بانک‌ها متفاوت است، زیرا وظیفه اصلی آن حمایت از بخش کشاورزی است، اما در چند سال اخیر چقدر به این وظیفه خود عمل کرده است.
این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: اگر نقاط مثبت و منفی این اقدام را در نظر بگیریم، با توجه به تجربه چند سال اخیر، در صورتی که این بانک زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی باشد، بیشتر در خدمت بخش کشاورزی خواهد بود؛ اغلب کشاورزان در ارتباط با نمایندگان بر این مساله تاکید می‌کنند و مشکلاتی که در ارائه تسهیلات به آنها وجود دارد، را مطرح می‌کنند.
ایران‌پور تاکید کرد: قطعا این طرح مزایا و معایبی دارد، اما باید بررسی کنیم که معایت این اقدام بیشتر است، یا مزایای آن که به اعتقاد بنده مزایای این کار بیشتر است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا نمایندگان عملکرد بانک کشاورزی را بررسی کرده‌اند، گفت: یک سری اطلاعاتی توسط بانک کشاورزی ارائه می‌شود که چگونگی جمع‌آوری و محاسبه آن قابل تامل است.
این نماینده مجلس افزود: چندین بار با مدیرعامل بانک کشاورزی جلسه داشته‌ایم و ایشان آمار و عملکرد بانک را ارائه دادند، اما از دغدغه‌هایی که توسط جامعه به ویژه کشاورزان و شرکت‌های فعال در بخش کشاورزی وجود دارد، نمی‌توان چشم‌پوشی کرد.
وی ادامه داد: اغلب انجمن‌های کشاورزی و کشاورزان با ارسال طومارهایی به نمایندگان مجلس خواستار تصویب این طرح برای تقویت بخش کشاورزی می باشند.
ایران‌پور افزود: این طرح قرار بود در جلسه روز یکشنبه مجلس مورد بررسی قرار گیرد که به سبب جلسه استیضاح به جلسه بعدی موکول شد.

 

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.