راه‌اندازی طرح ارتقای کیفیت زعفران در ۱۶ روستا

۲۷ آبان ،

طرح ارتقای کیفیت و شناسنامه زعفران با حضور رییس و اعضای شورای ملی زعفران ایران در ۱۶ روستای استان خراسان رضوی راه‌اندازی شد.

به گزارش تفسیری خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه خراسان، رییس شورای ملی زعفران ایران در بازدید از مرکز اجرای طرح بهبود کیفیت زعفران در بردسکن در جمع خبرنگاران اظهار کرد: زعفران ایران یک کالای فوق استراتژیک است و تنها کالایی است که در آن رقیب کمتری داریم.

غلامحسین شافعی با بیان اینکه ما باید پیش قراولی خود در زعفران را حفظ کنیم، افزود: مرور وقت و شناخت دنیا از زعفران سبب ایجاد رقبای تازه در کشورهای دیگر شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات عمده زعفران ایران مشکل آلودگی میکروبی است، ‌ادامه داد: شورای ملی زعفران ایران با بها کم طرح ارتقای بهبود کیفیت زعفران را از سال قبل آغاز کرده که نتیجه مطلوبی داشته است.

شافعی اظهار کرد: پس از آزمایش محصولات این طرح میزان رنگ‌دهی زعفران غیر قابل تصور و آلودگی میکروبی آن صفر بوده است.

وی با بیان اینکه قیمت این نوع زعفران ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان گران‌تر از زعفران به روش سنتی است، گفت: شورای ملی زعفران قادر خواهد بود طرح بهبود کیفیت و شناسنامه زعفران را در یک برنامه دو یا سه ساله به عنوان فرهنگ مطلوب در سطح روستاهای خراسان عملی کند.

شافعی تصریح کرد : تاکنون هیچ حمایت مالی از سوی مسوولان و وزارتخانه کشاورزی از این طرح صورت نگرفته در حالیکه این طرح یکی از راه‌های نجات زعفران ایران است.

وی با بیان اینکه صنایع مختلفی بر پایه زعفران در حال گسترش است، گفت: زعفران آینده روشنی خواهد داشت به شرطی که با چشمان باز در این مسیر حرکت کنیم.

شافعی با بیان اینکه در اختصاص منابع مالی به اجرای طرح جامع زعفران دچار مشکل هستیم، خاطر نشان کرد : اولویتی بالاتر از صادرات زعفران وجود ندارد که باید از اعتبارات برای طرح پیش‌بینی شود که این طرح می‌تواند سطح برداشت را از سه تا پنج کیلوگرم در هکتار افزایش دهد.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات صادرات کشور تغییر قیمت ارز است به هرحال طرف‌های خارجی از مسایل داخل ایران آگاه می باشند و قیمت‌های خرید خود را تغییر می‌دهند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.