شکی به صداقت ایران در مذاکرات نیست/ غرب به جای تاکتیک مطالبات حداکثری در جهت اعتمادسازی متقابل حرکت کند

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: در صداقت جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات شکی نیست و کشورمان با این نیت به مذاکره پرداخت تا از حقوق قانونی کشورمان دفاع کند.

“سیدجلال فیاضی” در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به برگشت ایران به سیاست‌های قبلی در صورت حاصل نشدن توافق با ۱+۵، اظهار داشت: با آغاز دور جدید مذاکرات با روی کار آمدن دولت یازدهم اراده‌ای بین ایران و ۱+۵ برای حل و فصل مسئله هسته‌ای و بر این اساس اراده توافق‌نامه ژنو شکل گرفت.
 
وی ادامه داد: از آنجایی که طرف غربی تحت فشار لابی صهیونیست‌ها روندی را پیش گرفت که با نگاه حداکثری  به چانه‌زنی ورود پیدا کند و در دور اخیر، کندی ویژه‌ای در مذاکرات به وجود آمد که به رویکرد تازه طرف غربی برمی‌گردد.
 
این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد:‌ در صداقت جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات شکی نیست و کشورمان با این نیت به مذاکره پرداخت تا از حقوق قانونی کشورمان دفاع کند و تحریم ظالمانه‌ای که به دلایل غیرقانونی علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شده را حذف کند همچنین اطمینان‌های لازم را درباره فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای را به طرف غربی دهد.

فیاضی افزود: یک ماه به پایان ضرب‌العجل اول دستیابی به توافق باقی‌مانده و انتظار این است که غربی‌ها با واقع‌نگری بیشتری وارد مذاکرات شده و این تاکتیک مطالبه حداکثری و چانه‌زنی را تغییر دهند و به تاکتیک حسن نیت و صداقت برگردند.
 
این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: ایران پیش از توافق ژنو غنی سازی ۲۰ درصد داشته و این روند را ادامه خواهد داد  و طی این مدت نسبت به تبدیل مواد غنی شده سوخت راکتور اقدام کرده است که بر مبنای حسن نیت بوده و باید توجه داشت می‌تواند این روند را متوقف کند.

وی ادامه داد: غرب نیز بخشی از تحریم‌ها و مطالبات ایران را آزاد کرده بود و می‌تواند به شیوه گذشته برگرداند اما این قطعا به نفع صلح و امنیت جهانی، غرب و آمریکا نیست و نیاز به تجدید نظر آمریکا و غرب است و به جای تاکتیک مطالبات حداکثری و کشاندن طرف ایران به چانه‌زنی با صداقت وارد مذاکره شوند و صرفا در جهت اعتمادسازی متقابل حرکت کنند.

فیاضی در پایان خاطر نشان کرد: انتظار می‌رود طرف غربی روش را تغییر دهد تا در آینده‌ای نزدیک توافق حاصل شود در صورت حاصل نشدن طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران به دوران قبل از توافق ژنو برگشته و قطعا می‌تواند فضای بین‌المللی در این زمینه را کاملا تحت تاثیر قرار دهد و یک فرصت  بسیار مهم برای حل و فصل مسائل فی‌مابین ایران و غرب در زمینه مسئله هسته‌ای را از بین ببرد.

انتهای‌پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.