عنان: منتقدان روسیه به مخالفان سوری اسلحه و پول می‌دهند

 نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه با انتقاد از اظهارات کشورهای غربی علیه روسیه به دلیل موضع مسکو در برابر سوریه، گفت که منتقدان روسیه، در حال ارسال تسلیحات و پول به مخالفان سوری هستند.
“کوفی عنان” نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه در مصاحبه با نشریه فرانسوی “لوموند”، ضمن انتقاد از اظهارات کشورهای غربی علیه موضع روسیه در قبال بحران سوریه، اعلام کرد که آن دسته از کشورهایی که از موضع مسکو در قبال دمشق انتقاد می‌کنند، در حال ارسال تسلیحات و پول به مخالفان سوری هستند.

دبیرکل سابق سازمان ملل که در شرایط فعلی به عنوان نماینده مشترک این سازمان و اتحادیه عرب در امور سوریه فعالیت می‌کند، در این مصاحبه اعلام کرده است که کشورهایی که درباره روسیه اظهارنظر می‌کنند، مدعی هستند که خواستار راه حلی مسالمت آمیز برای بحران سوریه هستند؛ عنان گفت که این کشورها از ابتکارات شخصی و یا جمعی برای تضعیف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل در قبال سوریه استفاده می‌کنند.

نماینده ویژه در امور سوریه همچنین گفت که تمرکز روی روسیه باعث تحریک بیش از حد مقامات مسکو می‌شود؛ عنان همچنین درباره رد تصمیمات اتخاذ شده در کنفرانس ژنو درباره بحران سوریه از سوی گروه‌های مخالف سوری ابراز تاسف کرد و گفت: عجیب است که مخالفان سوری مدعی هستند که به آنها خیانت شده است و یا فریب خورده‌اند.

عنان در ادامه مصاحبه خود با این نشریه فرانسوی گفت که از آنجائیکه روسیه و چین خود را فریب خورده می‌دانند، قاعده “مسئولیت برای محافظت” که در لیبی نیز مورد استفاده قرار گرفت، دچار مشکل شده است؛ نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه همچنین با اشاره به اینکه بیشتر تلاش‌ها را برای حل مسالمت آمیز و سیاسی بحران سوریه عملی کرده است، اعلام کرد: از زمان آغاز بحران در سوریه ۱۶ ماه می‌گذرد اما من کار خود را تنها سه ماه است که آغاز کرده‌ام.

نماینده ویژه امور سوریه گفت: ما شکست خورده‌ایم و ضمانتی مبنی بر اینکه ما موفق خواهیم شد وجود ندارد؛ آیا ما موارد جایگزین را بررسی کرده‌ایم؟ آیا ما گزینه‌های دیگری روی میز داریم؟ من این موضوع را در شورای امنیت سازمان ملل نیز اعلام کرده‌ام.

عنان با اشاره به اینکه از دید او روسیه بر شرایط سوریه نفوذ دارد، گفت: اما اطمینان ندارم که حوادث سوریه صرفا از سوی روسیه تعیین شوند؛ ایران یک مهره است و باید بحشی از راه حل بحران سوریه باشد و ما نمی‌توانیم ایران را نادیده بگیریم.

۲۶۱۵۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.