مبادا برخی کشورهای منطقه در بازی سیاسی بیگانگان عامل دست قرار بگیرید

به گزارش سرویس سیاسی برنا، سردار سرلشکر پاسدار دکتر سید یحیی صفوی، دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در پنجمین همایش ملی نام های جغرافیایی که به همت سازمان نقشه برداری کشور برگزار شد، گفت: این رویداد مهمی است که می‌تواند به گسترش فرهنگ استفاده و انتشار صحیح و همسان نام های جغرافیایی در سطح ملی، منطقه و جهانی کمک کند.

وی ادامه داد: چهار بعد فضا، مکان، محیط و نقشه عناصر اصلی و محوری علم جغرافیا هستند که مورد توافق همه جغرافیدانان قرار داشته و در تعاریف و گرایشهای مختلف علوم جغرافیایی از آن بهره مند می شوند.

دکتر صفوی در ادامه به تشریح ابعاد علم جغرافیا پرداخت و افزود: دانستن نام جغرافیایی و موقعیت مکانی انسان ها و مکان ها، پیش شرط درک ارتباط های متقابل در سطوح محلی، ناحیه ای، منطقه ای و ملی و جهانی است.

وی افزود: برخی از نام‌های جغرافیایی از یک بار ارزشی برخوردار هستند، نام هایی مانند خلیج فارس برای همه ملت بزرگ و انقلابی ایران، مسئولان کشور و فرهنگ و تمدن ایران از یک پیوستگی و به هم آمیختگی و از یک حمایت و روحیه حماسی و هویت ملی ایران و قدرت نظام جمهوری اسلامی برخوردار است.

سرلشکر صفوی ادامه داد: خلیج فارس نامی است همراه با عظمت ملت و نظام سیاسی ایران، و نام هایی مانند شلمچه یادآور حماسه مقاومت یک ملت است. شلمچه قطعه‌ای از بهشت است و خون بسیاری از جوانان ما در همین منطقه و برای آزادی این منطقه به زمین ریخته شده است. این سرزمین از یک بار معنایی و یک قداست بر‌خوردار است.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا با اشاره به جریان هایی که بدنبال تحریف و تغییر نام های جغرافیایی هستند، گفت: در برخی از موارد اهداف و انگیزه های سیاسی عامل تحریف و تغییر نام های جغرافیایی است. ملت بزرگ ما و مسئولان سیاسی کشور ما با شناخت عمیقی که از پشت صحنه سیاسی، تفکرات سیاسی و یا کسانی که به دنبال پیدا کردن هویت جدید هستند، با شناختی که از آن اهداف دارند، نسبت به این تحریف نام‌ها وا کنش های قوی و در سطح ملی نشان می دهند. بطور خاص در موضوع تغییر نام خلیج فارس که برخی از نادانان و کسانی که درک درستی از مسائل تاریخی و سیاسی این منطقه ندارند، برای ایجاد تنش در منطقه می‌خواهند از این موضوع استفاده کنند.

سرلشکر صفوی تصریح کرد: در حالی که نام خلیج فارس تنها نام صحیح، اصیل و تاریخی این پهنه آبی است که در همه اسناد، کتابها و نقشه های تاریخی معتبر و موثق چند هزار ساله جهانی تثبیت شده است و در واقع، نقشه ها و اطلاعات مکانی جاودانگی نام خلیج فارس را به اثبات می‌رساند.

سرلشکر صفوی در تبیین راهبرد جمهوری اسلامی ایران در مناسبات با کشورهای همسایه افزود: راهبرد جمهوری اسلامی ایران در مناسبات با کشورهای همسایه بر پایه احترام به مرزهای شناخته شده، برادری و همکاری مشترک در ایجاد صلح و امنیت پایدار در منطقه استراتژیک خلیج فارس است و جمهوری اسلامی ایران از امنیت و صلح در منطقه حمایت می کند.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در ادامه به کسانی که بدنبال ایجاد تنش، تحریف و ادعاهای بی اساس در منطقه هستند، توصیه کرد: به کسانی که بدنبال ایجاد تنش، تحریف و ادعاهای بی اساس در منطقه هستند توصیه می‌کنم از سرنوشت سردار قادسیه که ادعاهایی را قبل از جنگ در مورد جزایر ایرانی طرح می کرد درس عبرت بگیرند، مبادا در بازی سیاسی قدرت های بیگانه ای که پایه گذار برخی دولت ها در منطقه بوده‌اند، وارد شوید و حرف های بیگانگان را به زبان بیاورید‌ و بدانید در صورت بحران در منطقه خلیج فارس، این بحران دامن شما را هم خواهد گرفت.

سرلشکر صفوی در ادامه افزود: ملت بزرگوار و انقلابی ایران و نیروهای مسلح قدرتمندش قادر به حفظ قلمروی سرزمینی و تمامیت ارضی و منافع ملی خود می‌باشد و بدنبال صلح و امنیت در خلیج فارس و همکاری مشترک با همسایگان است و هر نوع تنش را به نفع قدرت‌های بیگانه می‌بیند.

وی ادامه داد: ایران اسلامی دست تفاهم و همکاری را به همه کشورهای همسایه، همواره دراز کرده است. مبادا در بازی سیاسی که بیگانگان می خواهند، عامل دست قرار گیرند.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.