مسوولان برای تولید انبوه لباس‌های محلی و احیای آن کمک کنند

۲۱اردیبهشت،

طراح لباس محلی لرستان در گفت‌وگو با هنرآنلاین:

یک طراح ساکن لرستان گفت: خواستار حمایت مسوولان برای تولید انبوه طرح‌ها و پوشش‌های اصیل و فاخر ایرانی اسلامی در سطح جامعه امروز هستیم.

حدیث ملایری در گفت و گو با خبرنگار سرویس مد و لباس خبرگزاری هنر ایران دربارهٔ نوع پوشش مردم لرستان گفت: لباس مردم لرستان در نهایت زیبایی و سادگی نمادی از پوشش اصیل اسلامی است که امروز جز در بعضی مناطق روستایی و عشایری شاید دیگر نتوان نشانی از این لباس ها گرفت.

این طراح جوان دربارهٔ لباس بانوان لر زبان توضیح داد و گفت: لباس زنان لر بنا به موقعیت اجتماعی، اقتصادی و از طرفی شرایط سنی از ویژگی‌های مشخص و معلومی برخوردار است به طوری که پوشاک زنان جوان لر با پارچه‌های الوان در رنگ‌ها و طرح‌های شاد با سربندهای زیبا و رنگی است و زنان مسن‌تر پارچه‌هایی به رنگ تیره با طرح‌های ساده و سربندی سیاه و سفید را ترجیح می‌دهند. قابل ذکر است که بگویم روسری‌های زنان لر که در زبان محلی به آن «گل ونی» می‌گویند علاوه بر پوشیده بودن، زیبایی خاصی به زنان لر می‌دهد. اغلب جنس این پارچه ها از ابریشم است و از نقش و نگار های بسیار و همچنین رنگ های شاد استفاده می کنند.

وی همچنین ادامه داد: یکی از مهم ترین عناصر در پوشش لرها شلوار هایشان است که اهمیت بسیاری دارد و باید بگویم شلوار بانوان و آقایان در این قومیت از لحاظ دوخت مشابه است و فقط از طریق رنگ آن قابل تشخیص است. این شلوار در گویش لری این شلوار ها را “شاوال” هم گفته می گردد.

ملایری همچنین به نمایشگاه‌های میراث فرهنگی برای معرفی لباس بومی مردم لرستان اشاره کرد و گفت: لباس‌های محلی استان لرستان و دیگر اقوام کشور حتی در کشورهای خارجی نیز مورد استقبال قرار گرفته است.

وی همچنین خواستار حمایت مسوولان برای تولید انبوه طرح‌ها و پوشش‌های اصیل و فاخر ایرانی اسلامی در سطح جامعه امروز شد.

اتنهای پیام /۶۲


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.