مطالعات نهایی تولید برق از گاز میدان ‘فروز B’

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، قرارداد فروز B یک قرارداد بیع متقابل و بلند مدت است که توسعه میدان، تولید گاز و محصولات گازی، تولید برق در نیروگاه سیکل ترکیبی به میزان سه هزار مگاوات در مرحله نخست، تبدیل جزیره قشم به منطقه انرژی و تبدیل شرکت های ایرانی به شرکت های معتبر در زمینه توسعه میادین نفت و گاز از دستاوردهای انعقاد این قرارداد پیش بینی شده است.

در این مرحله به این سوالها پاسخ داده می شود که محل حفر چاهها کجاست؟ و بطور دقیق چقدر گاز از این میدان استحصال می شود؟

در این ارتباط، ‘عباس علی آبادی’ رییس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران (مپنا) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: برای اجرای این پروژه، میدان گازی فروز B به مپنا سپرده شده تا بعد از مراحل مطالعاتی، گاز این میدان استحصال و سپس به پالایشگاه انتقال داده شود.

به گفته وی، در این فرآیند گاز ورودی را شیرین سازی کرده و گاز شیرین شده را به نیروگاه ها منتقل و تبدیل به برق خواهیم کرد.

علی آبادی گفت: برق تولیدی این پروژه در مدار صادرات قرار می گیرد.

پیش از این قرارداد طرح توسعه میدان گازی ‘فروز B’ به ارزش سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار امروز بین شرکت های نفت فلات قاره و مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران امضا شد.

میدان گازی ‘فروز B’ در منطقه برون ساحلی و بین جزایر سیری و کیش قرار دارد.

جزییات این قرارداد که به صورت بیع متقابل (بای بک) به امضا رسیده است، طراحی، ساخت، حمل و نصب دو سکو، تاسیسات آب زدایی و تاسیسات اولیه مورد نیاز در سکوی مرکزی در دریا، حفاری ۱۲ حلقه چاه جدید تولیدی، حفاری یک حلقه چاه تزریق گازهای اسیدی در خشکی، احداث خطوط لوله درون میدانی، احداث خط لوله ۳۲ اینچ و ۵/۴ اینچ به منظور انتقال گاز به جزیره قشم و ارسال ماده شیمیایی (متیل اتیل گلایکولMEG) از خشکی به سکوی مرکزی است.

بر اساس این قرارداد یک یا دو حلقه چاه توصیفی به منظور ارزیابی کامل میدان و تعیین پتانسیل مرحله دوم توسعه، حفاری می شود.

همچنین تاسیسات فرآورش گاز و جداسازی، تثبیت و شیرین سازی میعانات گازی، گاز مایع و گوگرد برای تولید یک میلیارد فوت مکعب گاز در روز احداث می شود.

بدنبال این قرارداد مخازن ذخیره میعانات گازی و گازهای مایع و اسکله صادرات مایعات گازی، میعانات گازی و گوگرد و همچنین تاسیسات تصفیه آبهای آلوده در خشکی بر اساس استانداردهای زیست محیطی احداث می شود.

از دیگر مواد این قرارداد احداث تاسیسات پشتیبانی، خدماتی، اداری و راه های ارتباطی مرتبط به تاسیسات خشکی در جزیره قشم، احداث ایستگاه تقویت فشار و خط لوله انتقال مازاد گاز از جزیره قشم به ساحل و همچنین احداث نیروگاه سیکل ترکیبی توسط بخش خصوصی در این جزیره است.

حجم ذخیره گاز درجای این میدان حداقل ۲۸ تریلیون فوت مکعب و حجم گاز قابل استحصال آن حداقل ۱۸ تریلیون فوت مکعب برآورد شده است.

گفتنی است میزان ذخیره مایعات گازی این میدان حدود ۱۸۰ میلیون بشکه تخمین زده شده است که در مرحله نخست یک میلیارد فوت مکعب(۲۵ میلیون مترمکعب) در روز گاز و حدود ۱۰ هزار بشکه در روز مایعات گازی تولید خواهد شد.

پیش بینی می شود در مرحله نخست توسعه این میدان تا حدود یک میلیون و ۴۹۰ هزار تن گاز مایع در سال و حدود ۴۶۶ هزار تن گوگرد در روز تولید شود.

اقتصام/۹۱۸۹/۱۵۹۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۲۶۴۰۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.