نگرانی آمریکا از احتمال تولید تسلیحات هسته‌یی در ژاپن

۰۹اردیبهشت،

ژاپن تایمز در گزارشی اعلام کرد که آمریکا نگران احتمال تولید سلاح هسته‌یی در داخل ژاپن است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه ژاپن تایمز در ادامه گزارش خود نوشت: یک مقام آگاه وزارت امور خارجه ژاپن معتقد است که آمریکا هنوز کابوس سال ۲۰۰۶ را دارد. اما کابوسی که وی به آن اشاره دارد اولین آزمایش هسته‌یی کره شمالی در ماه اکتبر آن سال نیست، بلکه یک گزارش داخلی است که یک ماه زودتر توسط دولت ژاپن دربارهٔ “احتمال تولید تسلیحات هسته‌یی در داخل” جمع‌آوری شده بود.

این روزنامه در ادامه گزارش خود نوشت: به نقل از این منبع آگاه وزارت خارجه ژاپن آمریکا نگران است، چراکه وزارت امورخارجه به طور پنهانی تحقیقاتی را دربارهٔ تولید احتمالی تسلیحات هسته‌یی انجام داده است.

دو روز پس از تازهترین آزمایش هسته‌یی کره شمالی در ۱۲ فوریه سال ۲۰۲۴ باراک‌ اوباما، رییس جمهور آمریکا در گفت‌وگویی تلفنی با شینزوآبه، اول‌وزیر ژاپن گفت که تغییری در تعهد واشنگتن به دفاع از ژاپن از جمله تامین بازدارنده هسته‌یی از طریق چتر هسته‌یی‌اش ایجاد نشده است. هدف اوباما از این اظهارات نه تنها تایید مجدد تعهد آمریکا به معاهده امنیتی ژاپن – آمریکا بود، بلکه بازداشتن ژاپن از دنبال کردن مسیر تبدیل شدن به یک قدرت هسته‌یی نیز بود.

به گفته منابع دیپلماتیک آمریکا و ژاپن، اوباما این پیام را به درخواست وزارت امورخارجه آمریکا و به دنبال شور و مشورت‌های انجام شده بین مقامات دفاعی و امورخارجه دو کشور بیان کرد.

در کره جنوبی، مالکیت تسلیحات هسته‌یی به طور علنی در پارلمان به مناظره گذاشته شده است، ولی سیاست‌مداران و مقامات ژاپنی از زمان قبل تاکنون از بیان هرگونه پیشنهادی مبنی بر اینکه این کشور خود را به سلاح هسته‌یی مجهز کند اجتناب کرده‌اند.

یک مقام علی‌رتبه وزارت امورخارجه آمریکا گفت که بحرانی که این کشور را فرا گرفته است به دنبال آزمایش هسته‌یی و موشکی کره شمالی “وارد یک مرحله تازه” شد.

احتمال این که کره شمالی توانایی انجام یک حمله هسته‌یی علیه آمریکا را به دست بیاورد در حال افزایش است. در چنین شرایطی دیپلمات‌های ژاپنی نگران شده‌اند” آیا آمریکا که مردمش در معرض یک بحران مستقیم قرار گرفته‌اند در صورت وقوع حمله هسته‌یی کره شمالی به ژاپن و کره جنوبی چتر هسته‌یی ارایه می‌کند یا خیر؟

علاوه بر بعضی سیاست‌مداران تندرو مانند شینتارو ایشی‌هارا، فرماندار پیشین توکیو و شوئیچی ناکاگاوا، وزیر امورخارجه پیشین ژاپن که به طور علنی خواستار دستیابی کشور به تسلیحات هسته‌ی شده‌اند بعضی سیاست‌مداران دیگر ژاپن از جمله نوبو سوکه کیشی، هایاتو ایکدا، ایسیاکو ساتو و یاسوئو فوکودا، اول‌وزیران پیشین ژاپن نیز به طور رسمی یا غیررسمی در حمایت از دستیابی ژاپن به تسلیحات هسته‌یی اظهارنظر کرده‌اند.

این روزنامه ژاپنی در ادامه گزارش خود نوشت:‌مسلم است که ژاپن نمی‌تواند انتظار داشته باشد یک شبه خود را به سلاح هسته‌یی مسلح کند و توانایی غنی‌سازی اورانیوم کشور در حدی نیست که بخواهد بمب هسته‌یی تولید کنند در گزارش سال ۲۰۰۶ آمده است که دستیابی ژاپن به سلاح هسته‌یی به سه تا پنج سال زمان و ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد ین هزینه نیاز دارد. برداشتی که می‌توان از این گزارش کرد این است که ژاپن توانایی تولید و مالکیت تسلیحات هسته‌یی خاص خود را دارد. این وزارت خارجه ژاپن است که خواستار حفظ این احتمال است و همتایش، وزارت امورخارجه آمریکا نگران این موضوع است.

طبق گزارشات دولت آمریکا به دنبال آزمایش هسته‌یی کره شمالی در ماه فوریه وزارت دفاع ژاپن را در جریان جزییات برنامه‌اش برای تقویت سیستم بازدارنده هسته‌یی‌اش‌ قرار داد. اگر چه محتوای این برنامه مشخص نشده است به نظر می‌رسد واشنگتن در حال نصب تسلیحات هسته‌یی در خاور دور است.

توماس دونیلون، مشاور امنیت ملی باراک اوباما در ماه مارس اعلام کرد که آمریکا نه کره شمالی را به عنوان یک قدرت هسته‌یی به رسمیت می‌شناسد و نه تولید سلاح هسته‌یی در این کشور را تحمل می‌کند. تصمیم واشنگتن برای نپذیرفتن افزایش شمار کشورهای مسلح به سلاح هسته‌یی شامل ژاپن نیز می‌شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.