پیش نویس قانون بهداشت روان به زودی به مجلس ارائه می شود

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

مدیرکل دفتر سلامت اجتماعی، روان و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ارائه پیش نویس قانون بهداشت روان طی چند هفته آینده به مجلس خبر داد.

به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران؛‌دکتر عباسعلی ناصحی با اعلام این خبر اظهار داشت: پیش نویس تهیه شده برای قانون بهداشت روان حدود ۴ سال قبل توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با کمک اساتید دانشگاه های علوم پزشکی و انجمن های علمی مرتبط با سلامت روان تهیه شده و این پیش نویس برای بخش حقوقی وزارت بهداشت ارسال شده است.

وی در پاسخ به سخنان رییس انجمن روانپزشکان ایران مبنی بر این که پیش نویس قانون سلامت روان از چندین سال پیش در وزارت بهداشت بی نتیجه مانده و کارهای حقوقی آن انجام نشده است، گفت:‌ این پیش نویس توسط همکاران ما در بخش حقوقی مورد بررسی قرار گرفته و لازم بود تا ایرادات حقوقی که به آن وارد شده برطرف شود.

دکتر ناصحی تصریح کرد: مدتی پیش مجددا گروهی شامل از تعدادی روانپزشک، حقوقدان و کارشناسان حقوقی وزارت بهداشت تشکیل شدند تا این پیش نویس را بازنگری کنند و به هیئت دولت ارائه دهند.

وی ادامه داد: این برنامه کارشناسی در حال انجام است و چندین جلسه کارشناسی در این رابطه انجام شده که در مرحله انتهایی است و ظرف چند هفته آینده این بررسی کارشناسی به اتمام می رسد و از طریق بخش حقوقی وزارت بهداشت تقدیم هیئت دولت و مجلس خواهد شد.

مدیرکل دفتر سلامت اجتماعی، روان و اعتیاد وزارت بهداشت با بیان این که در بخش سلامت روان مشکلات حقوقی داریم، ابراز داشت:‌ برای رفع این مشکل نیاز به قانون است به طور مثال در بخش روانپزشکی گاهی نیاز به بستری اجباری داریم که این امر باید تحت ضابطه و قانون صورت گیرد این قدرت باید در اختیار سیستم حقوقی و درمانی باشد تا بتواند این کار را انجام دهد.

به گفته دکتر ناصحی، باید حقوق بیمار، جامعه و خانواده ها رعایت شود که این امر نیازمند قانونگذاری است.

گفتنی است:‌ چندی پیش رییس انجمن روانپزشکان ایران در نشست خبری بیست و نهمین کنگره سالانه این انجمن، از بی نتیجه ماندن قانون سلامت روان در وزارت بهداشت انتقاد کرده بود. /ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.