˝پنج تصنیف اسماعیل مهرتاش˝ انتشار یافت

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

˝پنج تصنیف اسماعیل مهرتاش˝ با همکاری هوشنگ فراهانی از سوی انتشار یافتنات ماهور روانه بازار موسیقی شد.

هوشنگ فراهانی، نوازنده تار و سه تار در گفت و گو با خبرنگار موسیقی ممتاز گفت: آلبوم” پنج تصنیف اسماعیل مهرتاش” از سوی انتشار یافتنات ماهور انتشار یافت که این اثر موسیقایی به تصانیفی از اسماعیل مهرتاش اختصاص دارد.

این نوازنده در ادامه بیان کرد: عنوان این آلبوم “پنج تصنیف از تصانیف اسماعیل مهرتاش” است که قطعات آن در آواز دشتی و بیات اصفهان است، همچنین نام بعضی از قطعات آن صیاد، دلبر عیار و…. است.

هوشنگ فراهانی در ادامه دربارهٔ اعضا و نوازندگان این گروه گفت: در این آلبوم علیرضا جواهری (سنتور/تنبک)، سینا جهان آبادی (کمانچه)، افشین خلج (دف) و… از اعضا و نوازندگان این گروه می باشند، همچنین من به عنوان نوازنده تار و سه تار با این گروه همکاری می کنم.

گفتنی است، اسماعیل مهرتاش ‌در سال ۱۲۸۳ در تهران به دنیا آمد و تحصیلات خود را در مدرسه‏ دارالفنون به پایان رساند. مهرتاش سپس به موسیقى روى آورد و براى فراگیرى تار نزد درویش‌خان رفت.

مهرتاش بعد از آن مدتى نزد داوود شیرازى و سپس در محضر علینقى وزیرى به مشق موسیقى پرداخت. او کلاس‌هایى جهت تعلیم تار، فن بیان و هنرپیشگى تأسیس کرد و حدود چهارصد و پنجاه آهنگ مختلف براى مناسبت‌هاى گوناگون ساخت و براى ضبط آنها بر روى صفحه چند سفر به بغداد و قاهره نیز کرد.

از شاگردان وى، عبدالوهاب شهیدى، حسن اعتمادى، شاپور رحیمى، فریدون اسماعیلى، ملوک ضرابى و محمد منتشری و محمدرضا شجریان را مى‏توان نام برد. مهرتاش در ۱۳۰۵ خورشیدی، جامعه‏ باربد را تأسیس کرد و خود در آنجا تار مى‏نواخت و تصنیف مى‏ساخت و البته درس آواز و ردیف موسیقی هم می‌داد. او با خوانندگانى مانند ملوک ضرابى و ادیب خوانسارى همکارى داشت و از قطعات موزونى که اجرا کرده اپرت لیلى و مجنون و خسرو و شیرین مشهور است.

مهرتاش در سال ۱۳۵۹ دار فانی را وداع گفت. از او آثار فراوانی برجای مانده است،اما از جمله شاگردانی که سخت مسیرکاری و دلبستگی‌های آن زنده‌یاد در حوزه موسیقی را پی‌گرفته است،محمد منتشری است که علاوه بر انتشار یافتن مجموعه‌تصانیف تهران قدیم ردیف آوازی به روایت مهرتاش را هم آماده انتشار یافتن کرده است.

 

پایان پیام/۴۶
 


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.