ایران؛ قطب کاشت حلزون شنوایی در منطقه/هزینه عمل: ۹۰ میلیون تومان

گروه سلامت ممتازنیوز به نقل از خبرگزاری دانا (داناخبر) – پروفسور مسعود متصدی زرندی *: سالانه هزار تا هزار و ۵۰۰ کودک ناشنوا در کشور متولد می‌شوند که در صورتی ‌که مورد عمل جراحی کاشت حلزون شنوایی قرار نگیرند نه  تنها تا آخر عمر از نعمت شنوایی بلکه از نعمت  تکلم نیز محروم می‌مانند.

خوشبختانه در کمتر از ۳۰ سال اخیر با کمک روش کاشت پروتزهایی در گوش کودکان ناشنوا که به حلزون شنوایی معروف است، این امکان فراهم شده که کودکان ناشنوا و کم شنوا و نیز افرادی که بر اثر ضربات یا ابتلا به تومور، شنوایی خود را از دست داده‌اند، بتوانند مانند افراد عادی بشنوند، صحبت کنند و یک زندگی عادی را در پیش گیرند.

در ایران نیز  بیش از دو دهه است که کاشت حلزون شنوایی برای کودکان ناشنوا از بدو تولد و افراد کم شنوا و ناشنوایی که بر اثر صدمه، تومور یا مننژیت، شنوایی خود را از دست داده‌اند، انجام می‌شود.

موفقیت‌آمیز بودن عمل کاشت حلزون شنوایی، ایران را  به کشوری پیشتاز در منطقه تبدیل کرده است. دیگر کشورهای منطقه در خلیج‌فارس و خاورمیانه این عمل را یک‌دهه بعد از ایران شروع کردند.

نتایج مثبت اعمال جراحی کاشت حلزون در کشور سبب شد نام ایران در مجامع علمی دنیا به عنوان قطب قدرتمند کاشت حلزون شنوایی مطرح شود.

با وجود موفقیت‌آمیز بودن این گونه عمل‌ها در سال‌های گذشته یکی از معضلات در زمینه کاشت حلزون شنوایی کودکان، کمبود اعتبارات دولتی در این زمینه بود.

پروتزهای شنوایی به دلیل آن‌که از تکنولوژی بسیار بالایی برخوردارند از خارج کشور وارد می‌شوند و قیمت هر پروتز حدود ۹۰ میلیون تومان است که خوشبختانه بیش از ۹۰ درصد این رقم از سوی هیات امنای صرفه‌جویی ارزی وزارت بهداشت پرداخت می‌شود.

کمبود اعتبار یکی از مشکلاتی بود که در طول سال‌های اخیر باعث می‌شد کودکان ماه‌ها و در مواقعی سال‌ها در فهرست انتظار مراکز جراحی کاشت حلزون شنوایی قرار گیرند.

با توجه به این‌که  افزایش  سن کودک در فرآیند زبان آموزی وی اختلال ایجاد می‌کند و از سویی زمان طلایی برای کاشت حلزون شنوایی زیر سه سالگی است، طولانی شدن زمان انتظار برای عمل جراحی به این کودکان لطمه‌های جبران ناپذیری می‌زند.

خوشبختانه در ماه‌های اخیر با اختصاص  بودجه مناسب از سوی دولت برای  واردات پروتزهای جدید، زمان انتظار برای عمل جراحی کاشت حلزون شنوایی و به تبع آن مشکلات بیماران کاهش یافته تا جایی که فهرست انتظار عمل  جراحی کاشت حلزون در برخی مراکز که مراجعه کمتری دارند، حذف شده است.

 کیفیت بالای اعمال جراحی، قیمت مناسب و قرابت فرهنگی و مذهبی از جمله عللی است که در این سال‌ها سبب جذب بیماران بسیاری از کشورهای منطقه برای کاشت حلزون به کشور ما شده است.

بیمارانی که از پاکستان، قفقاز، تاجیکستان، عراق، کشورهای حاشیه خلیج فارس و… راهی ایران  شده و  با یک سوم هزینه پرداختی در اروپا، عمل کاشت حلزون را با همان کیفیت در ایران انجام می‌دهند.

کمتر از ۱۰ سال قبل، کنگره‌های بین‌المللی کاشت حلزون در امارات برگزار می‌شد، این در حالی بود که جراحان ایرانی به عنوان پایه‌گذاران کاشت حلزون در خاور میانه دستاوردهای خود را در کنگره‌های مذکور ارایه می‌کردند.

برپایی نخستین کنگره کاشت حلزون شنوایی در سال ۸۳ در کشور با هدف ارایه توانمندی‌های ایران و جراحان ایران در زمینه کاشت حلزون شنوایی به پزشکان خارج از کشور برپا شد که دستاوردهای زیادی برای ما به همراه داشت.

سومین کنگره بین‌المللی کاشت حلزون شنوایی و علوم وابسته، خوشبختانه مانند دو کنگره قبل مورد استقبال صاحبنظران و متخصصان داخل و خارج کشور  قرار گرفته است.

در این کنگره ۳۵ مهمان خارجی از کشورهای امریکا، کانادا، انگلیس، آلمان، فرانسه، اتریش و استرالیا حضور دارند و دستاوردهای خود را به دیگر متخصصان از سراسر جهان ارایه می‌کنند.

*رییس سومین کنگره بین‌المللی کاشت حلزون شنوایی
 


خبرگزاری دانا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.