مهرورزی با صدا

جام جم آنلاین: جنین وقتی چهار ماه و نیمه می‌شود، می‌تواند صداها را بشنود. نخستین حسی که در او به وجود می‌آید شنیدن است. در طول چهار ماه و نیم دوم، صدا ملکه بی‌همتای حس اوست.

در دنیای تاریک و بسته‌اش، بوییدن و دیدن ممکن نیست و لامسه و چشایی احساساتی دور و مبهم هستند. در عوض در دنیایی از صداهای گوناگون غوطه‌ور است: صدای لالایی مادر، ضرباهنگ آهسته تنفس او، کوبش قلبش و… .

لاجرم صدا و حس شنوایی با انسان قرابت و الفت دیرینه‌ای دارد. برای همین صدا تاثیرگذارتر می‌شود و شاید یکی از دلایل این که مخاطبان عصر ارتباطات با رسانه کلامی بیشتر احساس صمیمیت می‌کنند همان الفت دیرینه‌شان به صدا بازگردد.

مخاطبان امروز ما هم صدای شبکه‌های مختلف رادیویی را می‌شنوند و شاید از همین رو شایسته است که این صداها آموزش داده شود و اطلاع‌رسانی شود. چراکه نشاط‌بخش و نیرو‌بخش است، انگیزه ایجاد می‌کند و همدل و همراه است، آن هم به شیوه‌ای هنرمندانه، جذاب و حرفه‌ای.

رسانه در دنیای امروز و عصر ارتباطات، پدیده‌ای غالب و تاثیرگذار در جهان است. بدون شک شناخت هرکدام از گونه رسانه‌ای (رادیو، تلویزیون، تئاتر، سینما، روزنامه، کتاب، اینترنت، وبلاگ و…) در اهداف، راهکارها و برنامه‌ریزی‌ها نقش بسزایی دارد. مگر می‌شود آدم بخواهد به سفری برود، اما نداند چگونه و با چه وسیله‌ای حرکت کند؟

برخی می‌گویند در دنیای رادیوی امروز هر کاری می‌خواهید انجام دهید، اثری ندارد و بی‌فایده است؛ چراکه عصر رادیو گذشته، فصل آن تمام شده و شنونده‌ای ندارد! در صورتی که کارشناسان معتقدند اگر همکاران برنامه‌ساز، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های رادیو را خوب بشناسند، نیاز مخاطب را بدانند، موضوع خوبی انتخاب کنند، موضع منطقی و رسانه‌ای خود را حفظ کنند، قالب جذابی طراحی شود و… بدون تردید امروز رادیو در سپهر رسانه‌ها خودنمایی می‌کند. این مساله را می‌توان از استقبال شنوندگان متوجه شد که روز به روز بر تعدادشان افزوده می‌شود.

شاید زمانی مخاطبان رادیو کم شد، اما با درایت و تدبیر مدیران دوباره این رسانه نقش بسزایی میان مخاطبان پیدا کرد.

یکی از راهکارهای خوب معاونت صدا در طول این سال‌ها بویژه اخیرا تولد رسانه‌های اختصاصی بود که باعث شد نیاز شنوندگان در زمینه‌های مختلف ازجمله اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و… تامین شود.

امروز با تولد رسانه‌های مختلف شاهد هستیم دیگر شنونده‌ای صبر نمی‌کند تا یک شبکه، برنامه مورد علاقه‌اش را پخش کند. کافی است پیچ رادیو را بچرخاند تا به برنامه محبوبش گوش بدهد؛ بنابراین امروز رسانه‌ای همچون رادیو در همه لحظات شریک مردم است.

یکی از اتفاقات خوبی که در تابستان امسال رخ داد، راه‌اندازی رادیو تابستانه بود. رادیو فصلی با آن که نخستین رادیوی فصلی در ایران بود، اما توانست امتحانش را بخوبی پس بدهد و نظر بسیاری از شنوندگان را جلب کند. صدای این شبکه رادیویی در روزهای گرم تابستان از تاکسی‌ها شنیده می‌شد.

یکی از دلایل موفقیت این شبکه رادیویی، پاسخ دادن به نسل جوان بود. پخش موسیقی‌هایی با ریتم متناسب با شرایط مخاطبان و اجرای برنامه‌های متنوع ازجمله مسابقه‌های جذاب از سوی گویندگان متبحر باعث شد این شبکه مورد توجه مردم قرار بگیرد.

گرچه با پایان فصل تابستان شنوندگان فکر می‌کردند این رادیو تا تابستانی دیگر خاموش می‌شود، اما معاون صدا در حالی که آخرین دقایق برنامه رادیو تابستانه روی آنتن می‌رفت، از ادامه این رادیو فصلی با عنوان «رادیو مهر» در همان موج ۱۰۵٫۵ مگاهرتز و با تغییر ساعت خبر داد.

محمد حسین صوفی در آخرین دقایق رادیو تابستانه روی خط آمد و ضمن عرض خداقوت به گردانندگان این شبکه رادیویی در توضیحاتی گفت: آب و هوای متنوع کشور ما یا آثار تاریخی و باستانی آن برای کسانی که به مسافرت علاقه دارند در رادیو تابستانه معرفی شد و بسیار برنامه‌های متنوع دیگری در تلاش‌ شبانه‌روزی تیم‌های برنامه‌ساز روی آنتن رفت. ما برای تأسیس این شبکه از داشته‌های خود استفاده کردیم و نیروی جدید به این منظور به رادیو تزریق نشد، بلکه اعتبارات موجود به کار گرفته شد و رادیو تابستانه‌‌ای شکل گرفت که از خاتمه آن با آغاز هفته دفاع مقدس خرسندم.

وی تاکید کرد: با توجه به این که یکی از مسئولیت‌های رسانه پاسخگویی به مطالبات و درخواست‌های مخاطبان است، رادیو فصلی با نام رادیو مهر به کار خود ادامه خواهد داد. در این گفت‌وگو معاون صدا آشنایی با نیازها و ذائقه‌های مردم و انعطاف در برنامه‌سازی را یکی از حسن‌های رادیو تابستانه خواند و اعلام کرد رادیو فصلی مهر نیز در پاییز، مهرورزی دیگری را نمایش خواهد داد و همچنین محرم و عاشورا و تاسوعا را نیز خواهیم داشت و مهرورزی مردم در این ایام به سمع تمام هم‌میهنان خواهد رسید.

رادیو مهر از ساعت ۶ تا ۱۰ صبح در بخش صبحگاهی روی آنتن می‌رود و از ساعت ۱۶ تا ۲۰ نیز برنامه عصرگاهی خواهد داشت. در واقع این شبکه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۶ و از ساعت ۲۰ تا ۶ صبح خاموش می‌شود.

با توجه به تجربه مفید و خوب رادیو تابستانه پیش‌بینی می‌شود رادیو فصلی مهر هم بتواند جایگاه خوبی میان شنوندگان پیدا کند. (جام جم – ضمیمه قاب کوچک)

مریم طالبی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version
بانشر: ممتازنیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.