وزارت بهداشت اعلام کرد: آب تهران وایتکس ندارد

زهرا تالانی: اینکه از کجا خبر آلوده بودن آب تهران مطرح شد به اواخر سال ۸۷ و اوایل سال ۸۸ باز می‌گردد که محمد باقر صدوق، مدیرکل وقت محیط ‌زیست استان تهران گفته بود درصد نیترات موجود در آب‌های تهران بالاتر از حد استاندارد است و پایتخت ایران از این نظر در رتبه اول کشور قرار دارد.

در تابستان ۸۹ وزیر نیرو نیز گزارشی از وضعیت آب تهران ارائه داد که وقتی نظر وزیر بهداشت را در مورد گزارش وزیر نیرو جویا شدیم، دکتر مرضیه وحید دستجردی مدعی شد که میزان نیترات آب در برخی از نقاط تهران بالاتر از استاندارد است. وزیر بهداشت همانجا به زنان باردار و کودکان شیرخوار توصیه کرد که برای جلوگیری از عوارض مصرف آب شرب با نیترات بالا به از آب بطری استفاده کنند و آب لوله کشی نخورند. اما به فاصله ۴ روز بعد، وی در موضعی کاملا متفاوت عنوان داشت که آب تهران به هیچ وجه آلودگی ندارد و برای همه گروهها و در همه مناطق قابل شرب است.

وایتکس به آب تهران اضافه شد
هنوز موضوع وجود وایتکس در شیر تمام نشده که وزارت بهداشت به وزارت نیرو پیشنهاد داد از آب ژاول به جای کلر درفرایند تصفیه آب شرب تهران استفاده کند. غلامرضا شقاقی، رئیس اداره بهداشت آب و فاضلاب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این باره به ایسنا اعلام کرد که مردم نگران وجود وایتکس در آب نباشند چراکه مواد تصفیه‌کننده به‌کارگرفته شده برای آب‌های آشامیدنی کاملا سالم و ایمن هستند. ترکیب وایتکس نیز از همان آب ژاول است اما درصد خلوص آن متفاوت از آب ژاول‌های مورد استفاده در آب‌های آشامیدنی است.

به گفته او آب ژاول در حقیقت از ترکیبات کلر است که نوع مایع آن برای آب آشامیدنی استفاده می‌شود. آب ژاول مورد استفاده برای آب آشامیدنی حتما باید دارای «تأییدیه خوراکی» باشد.

این موضوع در جلسه این هفته  شورای شهر بررسی شد. مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد که مسئولان آب و فاضلاب شهر تهران پس از جایگزینی آب ژاول به جای کلر به شورا در خصوص کیفیت آب گزارش می دهند.

 

واکنش مسئولان چه بود؟

اما بعد از اعلام این موضوع موج تکذیبها از سوی مسئولان شروع شد؛ هفته قبل محمدرضا محمودی معاون عمرانی استاندار تهران  اولین مسئولی بود که این موضوع را تکذیب کرد. وی با تاکید بر اینکه تفاوتی بین استفاده از “آب‌ژاول” و “کلر” وجود ندارد، به ایسنا می گوید: شهروندان نگران نباشند آب تهران هیچ‌گونه مشکلی از نظر سلامت و بهداشت ندارد.

محمودی قول داد که با عملیاتی شدن پروژه قمر بنی‌هاشم(ع) که حلقه تامین آب در سراسر پایتخت خواهد بود، کیفیت آب علاوه بر ارتقاء استاندارد به صورت یکسان در همه نقاط پایتخت توزیع خواهد شد و با اجرای این طرح مشکلاتی که در حال حاضر در آب‌ مناطق جنوبی وجود دارد، حل خواهد شد.

پس از آن، امروز مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که با توجه به مطالب مطرح شده در بعضی رسانه ها در زمینه افزودن وایتکس به آب آشامیدنی به اطلاع مردم شریف می رساند در حال حاضر برای سالم سازی آب آشامیدنی و حفاظت از آن در برابر آلودگی احتمالی به سه طریق کلر زنی انجام می شود: تزریق گاز کلر، تزریق محلول هیپو کلریت سدیم و تزریق محلول هیپو کلریت کلسیم و اخبار عنوان شده از سوی برخی از رسانه ها مبنی بر افزودن وایتکس به آب آشامیدنی به هیچ وجه صحت ندارد.
۴۵۲۳۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.