آزادسازی حدود ۲۰ هکتار از زمین های بستر “رودخانه جاجرود”

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

از تخریب و آزادسازی ۲۵ مورد از مستحدثات غیرمجاز واقع در بستر رودخانه جاجرود در مناطق خجیر و سنجریان در حوزه آبریز سد ماملو به مساحت ۲۰ هکتار خبر داد.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ،محمدرضا خانیکی مدیر امور منابع آب تهران بزرگ گفت: با هماهنگی های به عمل آمده با دستگاه قضایی و اخذ دستور قضایی و همچنین با هماهنگی فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ و حضور یگان های عملیاتی، در یکی از روزهای ابتدایی هفته جاری در مجموع ۲۵ مورد دستور قضایی در مناطق سنجریان و خجیر در شرق تهران اجرایی شد.

وی با بیان اینکه احکام قضایی اجرا شده مربوط به تصرفات بستر رودخانه جاجرود که به طورغیرقانونی احداث شده اند، گفت: این ساخت و سازهای غیرمجاز طی سال های اخیر احداث شده و شرکت آب منطقه ای تهران براساس وظیفه ذاتی خود در حفاظت از بستر و حریم رودخانه ها، به تخریب مستحدثات غیر مجاز و آزادسازی بستر رودخانه اقدام کرد.

خانیکی با تاکید بر اینکه رودخانه جاجرود تامین کننده آب شرب شهر تهران است و حفاظت از آن اهمیت ویژه ای برای شرکت آب منطقه ای تهران دارد، تصریح کرد: با شناسایی این تصرفات و کارشناسی فنی و حقوقی بر روی آنها، نسبت به طرح شکایت و کسب دستور قضایی به استناد تبصره چهار ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب اقدام شد.

مدیر امور منابع آب تهران بزرگ تعیین بستر و حریم رودخانه را براساس آمار هیدرولوژی و سیلاب های رودخانه و استفاده از عکس های هوایی قدیمی ذکر کرد و افزود: حریم کمی رودخانه جاجرود ۱۴ متر و حریم کیفی آن ۱۵۰ متر است که شرکت آب منطقه ای تهران براساس قوانین و مقررات، وظیفه حفاظت از بستر و حریم را بر عهده دارد.

وی تاکید کرد: هرگونه ساخت و ساز در بستر و حرایم کمی و کیفی رودخانه ممنوع است و در صورت هرگونه ساخت و ساز، بر اساس قانون با متخلفان برخورد می شود.

خانیکی با بیان اینکه در پایین دست رودخانه جاجرود آبگیری سد ماملو صورت می گیرد که تامین کننده بخشی از آب شرب شهر تهران و شهرهای جنوب شرق استان تهران است، گفت: براساس اولویت و نزدیک بودن به حوزه دریاچه سد، کار منطقه بندی و اولویت گذاری جهت تخریب و قلع و قمع ساخت و سازهای غیرمجاز و آزادسازی بستر و حریم رودخانه انجام می شود که خجیر نزدیک ترین منطقه به دریاچه سد ماملو است که طی سال های اخیر در این منطقه افزون بر ۵۰ هکتار از تصرفات و مستحدثات واقع در بستر رودخانه جاجرود قلع و قمع و آزادسازی شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ در محدوده پایین دست سد لتیان تا دریاچه سد ماملو، حدود ۲۰۰ مورد تصرف غیرمجاز وجود داشته که طی سال های قبل با کسب دستور قضایی نسبت به تخریب ۷۹ مورد آن و آزادسازی رودخانه جاجرود اقدام شده است و تصرفات باقی مانده نیز براساس اولویت و با کسب مجوز قضایی تخریب خواهد شد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.