آیا آمریکا فردو را iبه رسمیت می شناسد؟

منتشر شده در پورتال خبری ممتاز نیوز iبه نقل از منبع ذکر شده در خبر

آیا آمریکا iبه سمت پذیرش رسمی فردو iبه عنوان دومین تأسیسات غنی سازی ایران حرکت می نماید؟

به گزارش تفسیری گروه بین الملل مشرق iبه نقل از ایران هسته ای، بعضی گزارش تفسیری هایی که اخیرا از جانب منابع غربی منتشر شده نشان می دهد گروه ۱+۵ در فرایند بازنویسی پیشنهاد بغداد iبه این نتیجه رسیده است که باید درخواست تعطیلی تأسیسات غنی سازی فردو را پس بگیرد.

این گروه در مذاکرات بغداد پیشنهادی iبه ایران ارائه نمود که در گام اول آن از ایران خواسته شده بود که تاسیسات فردو را تعطیل کند، غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را متوقف نماید و ذخیره اورانیوم با غنای ۲۰ درصد خود را iبه خارج منتقل کند.

برخی اطلاعات نشان می دهد پس از آنکه ایران این موضوع را شفاف نمود که این پیشنهاد را که از آن iبه اختصار با عنوان «توقف، تعطیلی و انتقال» یاد می گردد، نخواهد پذیرفت، اکنون گروه ۱+۵ فرآیند بازنویسی این پیشنهاد را آغاز نموده است.

گروه ۱+۵ در پیشنهاد بغدادگفته بودکه در ازای این درخواست تحریماتی هواپیمایی علیه ایران را لغو می نماید، قطعنامه  جدیدی در شورای امنیت iبه تصویب نمی رساند و سوخت راکتور تهران را هم تامین خواهد نمود.

ایران این مابه ازا را کاملا بی ارزش توصیف نمود و در مذاکرات مسکو در پیشنهادی مکتوب خطاب iبه گروه ۱+۵ تاکید نمود که از بین این ۳ درخواست، فقط یکی از آنها یعنی توقف موقت غنی سازی ۲۰ درصد قابل مذاکره است آن هم فقط در صورتی که غرب کلیه تحریماتی یک جانبه خارج شورای امنیت علیه ایران را لغو کند.

اکنون نشانه هایی ظاهرا شده که گروه ۱+۵ احتمالا در پیشنهاد تازه خود iبه ایران از درخواست سریع تعطیلی تاسیسات فردو صرف نظر خواهد نمود.

این امر دو سبب عمده داشته است:

۱- از حیث فنی، در واقع آنچه برای غربی ها مهم است و iبه تعبیر خودشان از دست یابی ایران iبه ظرفیت ساخت یک سلاح هسته ای (SQ) جلوگیری می نماید، تداوم غنی سازی ۲۰ درصد است و تعطیلی تاسیسات فردو در حالی که در آن غنی سازی ۲۰ درصدی انجام نمی شود، نمی تواند یک اولویت باشد.

۲- ایران با تکمیل نصب حدود سه هزار دستگاه سانتریفیوژ در فردو عملاً گزینه تعطیلی این تأسیسات را تبدیل iبه یک گزینه غیرممکن نموده است.

با این حال دیپلمات ها در تهران می گویند حتی اگر درخواست تعطیلی فردو از پیشنهاد بغداد حذف شود، باز هم گام کوچکی برای اصلاح این پیشنهاد برداشته شده است.

یک دیپلمات در تهران iبه «ایران هسته ای» گفت: «این مهم است که امریکایی ها فهرست چیزهایی را که می خواهند، کوتاه نمایند، ولی مهم تر این است که بگویند در ازای آنچه می خواهند چه خواهند داد.»

وی ادامه داد: «اگر ما iبه ازایی که گروه ۱+۵ پیشنهاد می نماید چیزی از جنس لغو تحریم داخل خود نداشته باشد، از دید ایران قابل بررسی نخواهد بود».

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.