آیا ایران می‌تواند از دولت‌مردان آمریکا شکایت کند؟

فروردین ۱۴۰۳

یک حقوقدان بین‌المللی در خصوص امکان طرح شکایت کشورمان علیه دولت‌مردان آمریکایی در محاکم قضایی بین‌المللی به سبب اتهام‌زنی‌های واهی در خصوص برنامه هسته‌ای گفت: محکومیت‌ها و فشارهای اعمال شده بر کشورمان و سایر کشورهای تحت تحریم استکبار جهانی با استفاده از ابزار سیاسی دنبال می‌شود و این تحریم‌ها وجاهت قانونی و حقوقی ندارد.

“یدالله عسگری” در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی ممتاز نیوز، در خصوص امکان طرح شکایت کشورمان علیه دولت‌مردان آمریکایی در محاکم قضایی بین‌المللی به سبب اتهام‌زنی‌های واهی در خصوص برنامه هسته‌ای بدون برخورداری از پشتوانه قانونی و مستندات لازم، اظهار داشت: از جنبه عملی چنین کاری غیر ممکن است اگرچه عده‌ای از دیدگاه تئوری بسیار راغب به طرح مسائل در این رابطه می باشند.

وی ادامه داد: به چند دلیل امکان پیگیری شکایت از سران آمریکا در محاکم جهانی وجود ندارد؛ سران کشورها در حال حاضر از نظر حقوق بین‌الملل مصونیت داشته و نمی‌توان آنها را مورد تعقیب قرار داد.

این حقوقدان بین‌المللی افزود: نکته دیگر این که در حال حاضر در جامعه بین‌الملل مرجعی وجود ندارد که صلاحیت رسیدگی به موضوعاتی از این دست را داشته باشد و آنچه در حال حاضر وجود دارد دیوان بین‌المللی دادگستری است.

عسگری تصریح کرد: این دیوان از یک سو تنها صلاحیت رسیدگی به دعاوی حقوقی کشورها و دولت‌ها را علیه یکدیگر دارد، اما صلاحیت رسیدگی به شکایت دولت‌ها علیه سران سایر کشورها را ندارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر صلاحیت این دیوان منوط به خواست کشورهاست تا اختلافات میان آنها در این دیوان مورد رسیدگی قرار گیرد و چنانچه این رضایت از سوی هر دو کشور احراز نشود، این دیوان صلاحیت رسیدگی را نخواهد داشت.

این حقوقدان بین‌المللی تصریح کرد: برای پیگیری تخلفات و سوء استفاده سران کشورها از جایگاه و موقعیت خود و وارد کردن خسارت به سایر کشورها و ملت‌ها موانع بسیاری وجود دارد که عملا این مساله را غیر ممکن می‌کند.

عسگری در پایان خاطرنشان کرد: محکومیت‌ها و فشارهای اعمال شده بر کشورمان و سایر کشورهای تحت تحریم استکبار جهانی با استفاده از ابزار سیاسی دنبال می‌شود و این تحریم‌ها وجاهت قانونی و حقوقی ندارد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.