احمدی نژاد: هدف از گسترش ناتو به شرق جلوگیری از رشد کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای از جمله ایران است

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، رییس جمهوری اسلامی ایران که در جمع سران ۱۰ کشور عضو اصلی و ناظر سازمان همکاری شانگهای در پکن سخن می گفت ، اظهار داشت : نظم موجود در جهان به دلیل ویژگی های ناعادلانه و ضد انسانی ذاتی خود شکست خورده و به پایان راه رسیده است.

متن کامل سخنرانی رییس جمهوری اسلامی ایران در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و اجعلنا من خیرانصاره و اعوانه و المستشهدین بین یدیه

جناب آقای ‘ هو جین تائو ‘ رییس جمهوری محترم خلق چین ، روسای محترم جمهور و روسای محترم دولت ها و هیات های نمایندگی

خدواند قادر حکیم را سپاسگزارم که بار دیگر توفیق حضور در این اجلاس و جمع دوستانه را عنایت فرمود.

از جناب آقای ‘ هو جین تائو ‘،رییس محترم جمهوری به خاطر استقبال و میهمان نوازی گرم و برنامه ریزی و مدیریت خوب اجلاس تشکر می کنم و مدیریت ایشان را بر این سازمان تبریک می گویم .

عالیجنابان ،

گرد هم آمده ایم تا در یک کار مشترک و ارزشمند برای مشکلات چاره جویی و زندگی بهتری را برای ملت هایمان و جامعه بشری پی ریزی نماییم .

ما همه امکانات و ظرفیت ها برای ساختن یک زندگی زیبا و عادلانه برای همه ملت ها را در اختیار داریم .

همه ما بر اساس فرهنگ و تمدن انسانی و تمدن انسانی و شرقی اصرار بر صلح و امنیت و رفاه و پیشرفت برای همگان داریم و همیشه در این مسیر حرکت کرده ایم .

ملت های ما مردمانی مهربان و اهل کار و تلاش و به دنبال تعامل سازنده با دیگران بوده و هستند.

همه می خواهیم دنیایی بهتر و دوست داشتنی تر بنا کنیم .

اما ناکارآمدی و تبعیض آلودگی نظام حاکم بر جهان وضعیت را به نقطه بحرانی و شرایط غیرقابل برگشت نزدیک ساخته و مشکلات ناخواسته ای را بر همه ما و همه ملت ها تحمیل کرده است.

بحران اقتصادی همه جهان از آمریکای شمالی تا اروپا ، آسیا ، آفریقا و آمریکای لاتین را در برگرفته است و همه از آن آسیب می بینند.

بحران ها در آستانه تبدیل شدن به بحران های اجتماعی و سیاسی است.

میل شدید دولت های برده دار و استعمارگر سابق که فریبکارانه امروز تحت نام آزادی و دمکراسی سخن می گویند به احیای دوره استعمار و چپاول ثروت ها و داشته های ملت ها به ویژه در آسیا ، آفریقا و آمریکای لاتین زمینه ساز درگیری ها و جنگ ها و بحران های جاری است.

امروز که کشورهای آسیایی از جمله چین ، ژاپن ، هند ، ایران ، روسیه و قزاقستان و بقیه کشوهای عضو شانگهای پس از یک دوره طلانی عقب ماندگی با سرعت در مسیر ترقی و پیشرفت گام بر می دارند و منطقه را به لحاظ اقتصادی در صدر جهان قرار می دهند، تمایل شدید و برنامه گسترده کشورهای عضو ناتو برای گسترش به شرق و جلوگیری از این رشد و احیای روابط استعماری گذشته کاملا آشکار شده است.

جنگ افغانستان و پاکستان و عراق بخشی از این طراحی پیچیده است.

اما نظم موجود به دلیل ویژگی های ناعادلانه و ضد انسانی ذاتی خود شکست خورده و در پایان راه است.

و البته اگر تغذیه آنها از ثروت و منابع و بازارهای شرق وجود نداشت خیلی زودتر به این وضعیت رسیده بودند.

همکاران گرامی،

به نظر شما آیا ادامه وضع موجود و حرکت در چارچوب نظام هایی که اصول و قواعد آن را همان استعمارگران سابق وضع کرده اند می تواند ما را به طور کامل به اهداف توسعه ای نایل کند.

به نظرم همه ما برای رسیدن به اهداف خود نیازمند کناره گیری از نظم موجود و طراحی نظام های جدید هستیم .

نیازمند نظاماتی هستیم که بر اساس عدالت و دوستی و احترام به حقوق همه ملت ها بنا شده باشد و به دنبال صلح و رفاه پایدار برای همگان باشد.

مدیریت انحصاری موجود را به رسمیت نشناسد و زمینه مشترک همگانی در مدیریت جهانی را فراهم سازد.

بر همین اساس پیشنهادهایی ارایه می نماید:

۱ – تقویت و همدلی و همگرایی منطقه ای و بین المللی بین اعضا و همه ملت ها و دولت هایی که به دنبال نظمی عادلانه و انسانی هستند.

بدانیم استعمارگران با پیشرفت چین به همان اندازه مخالفند که با پیشرفت روسیه ، هند ، ایران و پاکستان و همه اعضای پیمان شانگهای مخالفند .

۲ – گسترش همکاری های اقتصادی و طراحی و اجرای نظام های جدید پولی و مالی.

اگر اعضای شانگهای رابطه پولی خود را در مراودات اقتصادی از ارز حاکم بر جهان قطع کنند، از بخش وسیعی از منافع ملی و منابع آنان که از طریق نظام های موجود به رایگان به جیب سلطه گران می ریزد صیانت خواهد شد.

پشتیبانی از مراودات اقتصادی و تسهیل آن و حمایت از سرمایه گذاری های بین اعضا به نفع همه خواهد بود.

۳ – تاسیس نهادهای مالی و پولی و اقتصادی بین المللی خارج از سلطه سلطه گران ، به نفع همه اعضا و ملت ها و دولت های مستقل است و این امر امروز یک ضرورت و حتما امکان پذیر است.

۴- تقویت روابط فرهنگی و سیاسی در جهت گسترش دوستی ها و همگرایی ها در برابر اصرار دیگران بر جدایی و تفرقه بسیار ضروری است و تقویت کننده امنیت و پیشرفت همه اعضا خواهد بود.

آنان برای تامین منافع مادی و سیاسی خود به هیچ یک از تعهدات خود و حتی نظام هایی که خود وضع کرده اند پایبندی و تعهدی ندارند.

البته امروزه ملت ها بیدار شده اند و عدالت و احترام به سرعت به خواست عمومی ملت ها تبدیل خواهد شد و اراده ملت ها نظم جدید را حاکم خواهد کرد.

جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در تمام زمینه های ممکن همچون گذشته همکاری ها را در بالاترین سطح گسترش دهد و از تحقق همه اهداف انسانی و عادلانه شانگهای حمایت می کند.

بار دیگر از حسن استقبال و پذیرایی گرم و مدیریت خوب جناب ‘ هو جین تائو ‘ رییس جمهور محترم و ملت بزرگ چین سپاسگزاری می کنم و از خداوند بزرگ برای همگان و جامعه بشری سلامتی و موفقیت ، صلح ، امنیت و کرامت مسالت دارم .

والسلام علیکم

آساق ** ۲۷۵ ** ۱۵۶۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۰۶۷۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.