ارتباط سن مادر و سقط جنین

جام جم آنلاین: خوانندگان می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۷۰۶ سوالات خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر شب ساعت ٢١ از شبکه آموزش پخش می‌شود، پاسخ خود را دریافت کنند.

امروز دکتر آقاحسینی، متخصص جراحی زنان و زایمان و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران به پرسش ما پاسخ می‌دهد.

علل سقط جنین چیست؟

سقط جنین، به معنای پایان یافتن بارداری در هر مرحله‌ای است که زندگی نوزاد جریان دارد، ولی هنوز به مرحله تولد نرسیده است. سقط جنین از عوارض حاملگی است که در سه ماهه اول بارداری اتفاق می‌افتد. شاید بسیاری از زنان سقط جنین را تجربه کرده‌اند. سقط، اگرچه سبب بروز یک تحول روانی در آنها می‌‌شود، اما خوشبختانه در بیشتر موارد، بارداری بعدی بدون هیچ مشکلی به پایان می‌‌رسد.

اصولا زنانی که یک‌بار سابقه سقط دارند، در ۶۰ درصد به دلیل اختلالات ژنتیکی است و خوشبختانه این سقط قابل تکرار نیست. معمولا زنانی که تجربه یک بار سقط دارند، مضطربند که مبادا سقط در جنین‌های بعدی آنها تکرار شود، اما این موضوع نگران کننده نیست.

برخی زنان که جنین‌شان سقط می‌شود، خواستار علت آن هستند. سن بالای مادر و پدر می‌تواند امکان سقط جنین را فراهم کند و زنانی که از روش ART یا دارو برای تخمک‌گذاری استفاده می‌کنند، احتمال سقط بیشتری دارند. همچنین کم‌کاری تیروئید در ۶۰ درصد زنان منجر به سقط می‌شود.

از سوی دیگر، دارویی برای جلوگیری از سقط وجود ندارد. استراحت مطلق نیز نمی‌تواند از سقط جلوگیری کند، فقط باید به خانم‌های باردار توصیه کرد که نگرانی و اضطراب را از خود دور کنند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.